fredag 6 april 2012

Hur ska man välja?

Sötningsmedel är ju omdiskuterade. Personligen väljer jag numera gärna sötningsmedel framför raffinerat socker. Om socker hade tagits över Sveriges gränser idag är det inte alls säkert att det passerat alla kontroller. Socker skulle förmodligen ha klassats som ett rent gift. Det känns bra va? Eller inte.

Sötningsmedel är kanske inte vad man i den bästa av världar vill använda heller, men det gäller att väga för och emot. Hur vill man att viss mat, vissa produkter ska smaka? Ska de vara ätbara eller rent äckliga? Till stor del handlar det ju också om vilka mängder man använder. Precis som med allt annat.

Sukrin och sötin är sötningsmedel utan kalorier. De påverkar heller inte blodsockret. Det mest intressanta med dessa är att det finns naturligt i viss frukt. Så är man livrädd för sötningsmedel så kan man även skippa tex päron. Dessa sötningsmedel innehåller även antioxidanter som ju är bra.

Sukralos som också är omdiskuterat är inte så pjåkigt det heller. Dels är det kalorifritt, dels är det vattenlösligt och lagras alltså inte i kroppen. Att sukralos och kanske andra sötningsmedel ofta kritiseras för att de sägs kunna göra att de som lever ohälsosamt och redan är sockerberoende fortsätter att vara det pga av just sukralos känns i mina öron som ganska ointressant information om jag ska vara ärlig.

Det finns ett antal andra sötningsmedel också som är naturliga och det finns säkert ett gäng som inte är så naturliga också. Poängen är att om man har ett problem med sockerberoende, övervikt eller andra hälsoproblem tror jag knappast att det beror på något sötningsmedel i små mängder. Då beror det snarare på allt annat socker man få i sig och det sötningsmedel man får i sig i stora mängder via till exempel läsk. Men det är min åsikt. Lever man ett hälsosamt liv i övrigt med bra kost står man inte och faller på detta. Då har man andra beroendeproblem och inte en hälsosam inställning till kost. Det kanske låter hårt, men det är min syn på saken och för mig är det enkelt att välja numera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar