tisdag 15 november 2011

Need to have or nice to have?

När man jobbar i ett projekt som jag gör måste vi dagligen tänka efter om vi verkligen behöver vissa saker/investeringar eller om det liksom bara är trevligt att ha dem. Annars blir det ju lätt så att kostnaderna skenar iväg och att budgeten är överskriden innan vi ens är i produktion.

Samma sak gäller mat, fika, sötsaker och likande. Måste jag verkligen äta allt jag äter, behöver jag det? Eller är det bara en kortvarig njutning de få sekunder eller minuter det tar att äta en chokladboll eller en tårtbit? För det mig närmare mitt mål eller längre ifrån det? Ibland är det naturligtvis värt varenda sekund och meningen är naturligtvis inte att man aldrig ska få njuta av att fika eller äta godis, men det kanske kan vara värt att tänka till en extra gång och spara sig till en dag i veckan?

Måste man till exempel äta en tårtbit bara för att det finns tårta och alla andra äter? Det kan lätt bli så att man äter bara för att det är lättillgängligt och för att det är socialt betingat. Igår valde jag att stå över födelsedagstårtan vid ett 60-årsfirande på jobbet. En del tyckte förmodligen att jag var tråkig. En del kommenterade det som att jag har en fantastisk karaktär som kunde stå emot. Det har jag inte. Jag var bara inte sugen på tårta eller något sött överhuvudtaget för den delen och varför ska jag då äta bara för att det finns framdukat?

1 kommentar: