måndag 28 november 2011

Prinsar och prinsessor

Jag tycker bara att det är så härligt att komma till förskolan och se pojkarna springa omkring med rosa prinsessklänningar från utklädningslådan och jag önskar att alla förskolor var såna att man inte ser på barnen som pojkar eller flickor utan helt enkelt som barn och att alla får samma möjligheter att leka och inte styrs till vissa typer av lekar pga vilket kön de har. Det är inte alltid helt lätt att i alla situationer inte prata i termer om pojkar och flickor och jag skulle gärna vilja få lite tips kring sånt för att inte trilla i de fällor som man lätt trillar i.

Den här boken, Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2: om genusfällor och genuskrux i vardagen, har jag ännu inte tagit mig för att köpa trots att jag velat läsa den länge. Kort sagt handlar den om att i en stereotyp vardag kunna ge sitt barn fler möjligheter, hur det påverkar barnen att könas till pojkar och flickor, vilka genusfällor som finns överallt och boken ger även konkreta tips på hur man på ett lekfullt sätt skapar utseendemässig, språklig, vänskaplig, känslomässig och kroppslig jämställdhet.


Något för önskelistan till tomten kanske :)

2 kommentarer:

  1. Jag har den, love it! Dagis har den också :-) man får bra tips och lär sig tänka på lite annat sätt.

    SvaraRadera
  2. Jag har den också och den är riktigt riktigt bra. Enkel, klok (lite sorglig) och full av massa roliga tips. Läs den absolut! Hundra möjligheter är helt klart mycket roligare än två!:-)

    SvaraRadera