måndag 21 november 2011

VAB

Idag har jag min första riktiga VAB-dag. Jag har varit hemma en gång tidigare, men då jobbade jag samtidigt så det räknas inte riktigt. Idag tyckte jag att det var dags att kolla upp Astrids hosta också. Hon hostar mestadels på nätterna och har gjort det länge. På dagarna är hon pigg och lekar som vanligt, men under helgen har hon inte riktigt varit sig själv och det märks så tydligt. Astrid är alltid glad och busig, men när hon inte ens vill leka med kusin Jack som är en stor favorit, då är det något som inte stämmer. Natten till söndag kräktes hon dessutom flera gånger så jag ringde till vårdcentralen i morse och berättade om de senaste månadernas nattliga hostande, helgens kräkningar, hängighet och brist på aptit.

Sköterskan: Ja men du vet ju att det går så många förkylningar nu som sitter i länge.
Jag: Ja jag vet, men natthostan har varat sedan början av september så det är ju inte den förkylning många har dragit på sig nu på sistone.
Sköterskan: Går hon på dagis?
Jag: Ja hon går på förskola.
Sköterskan: Ja men du förstår ju att när man går på dagis så går ju alla förkylningar runt och luftvägsinfektioner smittar så lätt.


Nähä?! Så när man går på förskola ska man aldrig få komma till vårdcentralen?? Jag bara undrar.

1 kommentar:

  1. Åh dom är verkligen så jäkla tröga på vc. Ibland blir man less. Vilja hade hosta i 8(!) månader innan jag fick astma medicin. NU har det börjat släppa efter att vi har börjat byta och testa lite olika mediciner.

    SvaraRadera