fredag 30 december 2011

Fettbokslut

Julen har inte inneburit särskilt mycket frosseri för min del. Visst har jag ätit julmat, men med måtta. Lite julgodis har det också blivit, men också det med måtta. Tränat har jag också gjort precis som vanligt. Inför jul körde jag, så fort maken kom hem från sin tjänsteresa i början av veckan, morgonpass onsdag, torsdag och fredag. Julafton och juldagen blev träningsfria. Annandagen, tisdag, onsdag och igår var träningsdagar. Idag blev vilodag. Eller vila kanske man inte ska kalla det när man klättrat omkring på Leos lekland med barnen, men i alla fall vila från träning. Tyvärr har jag nyst hela dagen, känner snoret ligga där långt bak någonstans och det värker lite kring ögonen. Förkylning är det sista jag behöver nu. Blir det bara lite snor så blir det nog ett sista träningspass detta år i morgon.

Ja och så till fett- och muskelbokslutet då. På ungefär 7 månader har jag tappat drygt 5 kg fett och lagt på mig nästan 2 kg muskler. Jag tyckte 2 kg muskler lät lite först, men efter att ha konsulterat maken förstod jag att det inte alls är så illa. Total viktnedgång utan att se till mängd muskler eller fett är 3,3 kg, men den siffran är rätt ointressant då jag faktiskt inte behövde gå ner i vikt utan bara omfördela vikten. Förutom det har min metaboliska ålder gått från 28 till 18. Viloförbränningen har ökat, vilket ju inte är konstigt i och med att muskelmassan har ökat. Med tanke på att jag haft långvarig hosta i 2 omgångar på totalt 2 månader av dessa 7 månader kan jag inte vara annat än nöjd. Att jobba i motvind och att ha backat några steg efter att ha varit sjuk är aldrig roligt, men det gäller att inte ge upp. Målet finns där framme och även om det tar några veckor längre att nå dit så vet jag att jag gör det så småningom.

Den hemska bilden som fanns med här på bloggen i somras. Usch vad den är jobbig att titta på. Den vänstra är från juni 2010, ca 3 månader efter att Astrid föddes. Den högra är från juni i år då jag varit igång med träningen på "riktigt" i knappt 2 månader. Nästa bild får väl komma i juni 2012 och då ska det förhoppningsvis ha hänt ytterligare lite till.
Löprundor, lopp, sommarpass, träning på hotellgym på semestrar, plankor, övningar med gymbollar..
..gymträning, bra näring och några tappade kilo fett får summera träningsåret 2011.
2012 kommer att bli ett fantastiskt träningsår! Planen är lagd, crossfitvecka i Portugal bokad, anmälan till några lopp gjorda, skafferiet laddat med burkar som innehåller rätt mix av protein, kolhydrater mm.

Gott nytt träningsår allihopa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar