söndag 18 december 2011

Julen är här

Astrid tassade över till oss strax efter 6 i morse, stannade till vid julgranen som står nära vår dörr in till sovrummet. Titta julgranen! Vilken stooor gran! Några planer på att sova vidare hade hon inte. En kort stund låg hon i alla fall tyst, men sedan började showen. Hon började med att sjunga Julen är här. Inte hela sången naturligtvis, men de bitar hon kan. En stund senare fick vi höra Jag hungrig. Vill ha nuggets och frittar. Vill ha smörgås med smör. Kyckling vill jag ha. Det blev inte nuggets till frukost. Vi satsade på det andra alternativet, smörgås. Efter frukost fick barnen klä varsin liten gran som de har inne på sina rum och Astrid var väldigt engagerad i hur glittret skulle sitta.


Än gör vi så att jag och maken klär granen på kvällen när barnen sover och så får det bli en överraskning när de stiger upp. Båda var väldigt fascinerade över granen och alla ljus och glittriga kulor. Ja hos oss har vi (läs jag) bestämt att det heter kulor, INTE pumlor. Det heter plättar också, INTE pannkakor, bara så att ni vet ;) Lustigt att jag som är född 08:a hellre väljer de mer norrländska uttrycken medan maken som är norrlänning så det bara smäller om det hellre skulle säga (om han hade haft något att säga till om alltså) pumlor och pannkakor.

Fjärde och sista ljuset är tänt.

1 kommentar:

  1. Jag hade aldrig hört ordet "pumla" eller "pumlor" innan jag flyttade till Luleå :) och pannkaka gör man i ugnen. :) vad pratsam Astrid är, Holger säger inte många ord (som man förstår iaf)

    SvaraRadera