tisdag 13 december 2011

Så gott!

Före

Efter

Och så här gör man pepparkaksproteinmuffins:

100 g mandelmjöl
60 g proteinpulver med vaniljsmak. Tar man neutralt proteinpulver, tillsätt gärna ½ kapsyl vaniljarom.
20 g dinkelmjöl
2 tsk pepparkakskrydda
1 tsk bakpulver
100 g osötat äppelmos
1,25 dl lättkesella
4 äggvitor

Blanda mandelmjöl, proteinpulver, pepparkakskrydda och bakpulver i en skål. Rör i äppelmos och kesella. Vispa äggvitorna och blanda sedan ner dem i smeten. Klicka i muffinsformar och grädda i 180 grader ca 20 minuter. Håll lite koll mot slutet då de snabbt kan få lite väl mycket färg.

Hela smeten innehåller ca 1000 kcal, 40% protein, 15% kolhydrater, 45% fett. 

De ser kanske inte mycket ut för världen, men de var helt galet goda. Jag kan inte ta åt mig äran för dessa goda muffins. Receptet hittade jag HÄR.

Jag hade inte vaniljarom hemma idag, men nästa gång ska jag testa med vaniljarom och neutralt proteinpulver.

2 kommentarer:

  1. Keso ala malta är supergott också! Dock säkert väldigt mkt onyttigare än det där men ändå ett nyttigare alternativ om man vill ha något smarrigt såhär vid jul! :-)

    500,0 gram Keso färskost 4% fett
    2,0 dl (ovispad) Vispgrädde 40% fett (men jag tar magrare)
    1,0 nypa Vaniljpulver
    2,0 tsk Kanel
    toppa med kanel
    Mums!

    Nu ska jag testa kesomuffins också. Som man toppar med en körsbärstomat,perfekt som mellis!

    SvaraRadera
  2. Glömde skriva att dom såg riktigt goda ut. Måste testa!

    SvaraRadera