torsdag 22 april 2010

Näää

Jag säger som Alice gör åt det mesta, näää. Fast jag säger inte näää åt pussar, mat osv utan åt erbjudandet om förskoleplats som damp ner i brevlådan idag. Det är ju jag själv som skickat in ansökan för inte så länge sedan och nu när Alice fått en plats så vill jag inte ha den :) Varför skickade jag ens in ansökan? Jo, för att vi skulle ha chans att få en plats till hösten om vi tycker att det känns som att Alice är redo för dagis. Är hon inte redo då? Kanske, kanske inte.. Hon är säkert lika redo som många andra barn som börjar på dagis, men jag (eller vi, det är ju inte bara jag som bestämmer sånt här) skulle gärna se att hon börjat gå och att hon äter annat än bara gröt och pommes. Hon hinner kanske både börja gå och äta annorlunda innan augusti är här, men det är ändå bara tre månader dit. Näää, vi väntar lite till. Jag ska ju ändå vara hemma med Astrid minst ett år till.
Dessutom har vi ju Alices förkylning som tog hårt på luftrören alldeles färskt i minnet och vi vet ju att barn blir sjuka väldigt mycket i samband med dagisstart. Väntar vi ett tag till med dagis är hon större och har förhoppningsvis hunnit bygga upp ett starkare immunförsvar.
Vi tror ju att dagis är något bra och positivt, i alla fall för de allra flesta barn. De lär sig massor där. Näää, vi är inte av den åsikten att personalen på dagis ska uppfostra våra barn och att vi vill lämna dem där för att slippa aktivera dem, absolut inte. Vi vet att Alice tycker det är så roligt att träffa andra barn, jag har ju sett hur hon lever upp när vi är på "mammafikan" och hon får träffa ett helt gäng med barn. Därför tänkte vi att de 15 timmarna per vecka som hon får vara på dagis och busa med andra barn är lagom och hon hade ju nödvändigtvis inte ens behövt vara där 15 timmar heller om vi inte vill det.
Vi får försöka hitta barngrupper på andra sätt. Jag har ju "mitt" mammagäng och förhoppningsvis har de inte sina storbarn på dagis alla gånger vi träffas, vi får åka till öppna förskolan och gå på barnsången i kyrkan.
Näää, min stora lilla flicka får helt enkelt dras med sin mamma och lillasyster ett tag till. Japp, så får det bli!

2 kommentarer:

  1. Dagis är bra på alla sätt och vis, men ibland är det inte helt fel att vänta heller! :)

    Har kommit på mig själv med att säga just näää på jobbet! Haha...

    SvaraRadera
  2. Näää säger nog vi också!
    Vi diskuterade igår och vi har ju varit inne på att tacka näää och det gör vi nog också...
    Som du säger - vi får hitta på andra aktiviteter med våra stortjejer? Kanske ett årskort på Leos är på sin plats :)

    SvaraRadera