söndag 16 oktober 2011

Malin tycker till

Jag är ingen expert på vare sig träning eller näringslära och har alltså inte doktorerat i något av ämnena, men jag har en hel del åsikter och funderingar kring det. Ja det har jag ju när det gäller det mesta. Tyck till om vad du vill typ. Så nu tänker jag helt enkelt tycka till. Man måste inte hålla med och man får gärna tycka annorlunda. Det finns ingen vetenskaplig undersökning bakom mina tankar utan det är min högst personliga åsikt. Viktigt att notera det.

Varför gnälla över att man vill gå ner i vikt och/eller komma i form om man vet med sig att man ändå inte vill träna eller äta rätt? Låt bli att träna om du inte vill det och sitt med godispåsen i soffan var och varannan dag om du tycker att det är gott, men att tro att det kommer att leda till att kilona rasar och att sexpacket plötsligt infinner sig i magregionen är ju faktiskt ganska idiotiskt. Sluta gnäll och var nöjd med den kropp du har om du ändå inte vill anstränga dig för att bli "smal" eller vältränad. Att vilja vara smal och att verkligen vilja göra något åt det är två helt skilda saker. Notera noga att jag inte alls menar att varenda människa ska vara trådsmal, vara tokvältränad och sitta i soffan och tugga på en gurkbit på kvällarna. Jag är själv varken trådsmal eller tokvältränad och jag äter inte heller gurka som snacks. Jag menar bara att om man så gärna vill något, varför gör man inget åt det?

Nästa idioti är LCHF. Jag vet att jag riskerar att få ett gäng människor springande efter mig som vill ge mig en ordentlig tjottablängare, men jag får ta den risken. LCHF som viktnedgångsmetod, visst. Det fungerar ju uppenbarligen för väldigt många, men som ett sätt att leva, nej nej nej! Jag har hittills inte sett en enda person som under en längre tid ätit LCHF och ställt sig på kroppsscannern med bra resultat på visceralt fett (bukfett). Nu menar jag de som under minst 1 års tid ätit strikt LCHF alternativt väldigt mycket överdriven LCHF som egentligen inte är LCHF, men där man använder LCHF som "ursäkt" för att få vräka i sig fett i alla dess former. Sorry, men baconet och vispgrädden sätter sig som bomull runt de inre organen. Det betyder naturligtvis inte att jag ALDRIG äter bacon eller har vispgrädde i maten eller till kladdkakan, men att äta sånt dagligen är big no no. Det som också, förutom det viscerala fettet, är skrämmande är att det är så många som väljer LCHF som livsstil. Jag menar, titta bara på fettdoktorn, hur hälsosam ser hon ut?? Om jag ska tro på och vilja följa ett sätt att leva och äta så skulle jag åtminstone vilja att den person som förespråkar "metoden" ser frisk, pigg och hälsosam ut och inte har en mjuk ring runt magen. Att gå ner i vikt är en sak, hur kroppen mår på insidan en annan.

Sådärja, då har Malin tyckt till nog för idag :)

5 kommentarer:

  1. Sofia-mamma till Vilja16 oktober 2011 kl. 12:56

    Jag håller med om mycket. Jag kan inte mycket om träning eller näringslära men jag tror på en balanserad kost och att man äter SUNT.

    Sen gör det väl inget om det slinker ner något ibland. Jag har varit sjukligt fet men jag visste ju vad jag gjorde för fel och aldrig satt jag och gnällde över att jag inte blev smal,hahaha. Det är ju för komiskt när folk gör det.
    ;-)

    SvaraRadera
  2. Word!!

    Däremot har vi ju lchf:at och jag har aldrig mått så bra som jag gjorde då, men 6 veckor räckte. Det fick mig att ändra livsstilen och börja tänka mer på vad jag äter. Jag behövde äta en chock"diet" ett tag för att klara av det, att bryta den tidigare ohälsosamma livsstilen vi hade.

    Nu äter vi ju fortfarande mycket grädde och sånt, men hellre det än lightprodukter, sånt skit tar jag inte in genom dörren. Då kan jag hellre blanda ut äkta produkter med vatten och tjäna en massa pengar och slippa äckliga tillsatser. Nej, fullfeta produkter plockar jag nog aldrig bort ur min kost. Inte i utbyte mot lightprodukter i alla fall. Så naturligt som möjligt, det är min melodi det.

    SvaraRadera
  3. Haha pratar du om mig nu??

    Menar du att jag får skylla mig själv som blir fet av wienerbröden jag precis tryckte till lunch? Och tror du inte jag blir vältränad av att sitta på arslet hela helgen?

    Jag vill ju bli smal och vältränad :-))

    Det där med lchf är svårt, Peter har ju grymt bra resultat på scannern och han käkar bacon minst 2ggr per dag och har ju gjort det 1år..
    Däremot tror jag inte det är hållbart att ata helt hardcore lchf livet ut men man kan ju finna balansen med lchf som utgångspunkt, typ som Marie. Och det är väl eg det som är tanken med lchf, hitta balans. Läser man vad flera som ätit lchf länge berättar så berättar dom också om att man absolut inte kan vräka hur mycket fett man vill..

    Jag äter ju ganska fri lchf nu, måste ha i mig betydligt mer kolhy nu när jag tränar för annat ändamål än bli smal. Och sen kontrollerar jag fettet för det kan inte gå till överdrift ;-)Säger dock fortfarande lchf fast det kanske är mer gi ibland..

    Tror dock fortfarande hårt på kalori in- kalori ut annars stannar den ;-)

    SvaraRadera
  4. Haha nu varit och gått milen pga dom där wienerbröden :-)
    Får se var jag börjar träna snart, känner för ett byte. Ska ju dock öppna 2till så jag kanske segar lite till. Hamnar vi på samma kan vi ta benpass ihop :-)

    SvaraRadera
  5. Låter ganska klokt tycker jag, jag är bara väldigt glad att jag inte är överviktig för känner jag min karaktär rätt så skulle jag nog aldrig bli av med den, övervikten alltså men kanske även karaktären. Sunt förnuft kommer man nog annars långt med och att leva som man mår bra och inte som man mår dåligt av.

    Förresten är jag rätt säker på att jag såg dig på m&p tidigare i veckan (eller möjligtvis förra) men det klickade först efteråt att det nog var du (tyckte bara att du såg bekant ut först) för du var mer bussniess än småbarnsförälder på stan, haha!:-)

    SvaraRadera