söndag 2 oktober 2011

Tummen ner..

..för personal på förskolan som får en att känna sig som en usel förälder genom att fråga/säga;

Vill du inte vara hemma med ditt barn om hon har ont?? Vem f-n vill inte det??
Nu kommer jag ju inte att våga ringa till er om barnen blir sjuka. Och dig ska jag ha förtroende för att ha hand om mina barn??
Under mina 10 år har jag aldrig behövt ha en sån här diskussion med några föräldrar! Tack för att jag precis fick veta att vi är de mest besvärliga föräldrar du någonsin stött på, det känns bra! Att försöka tuta i mig att ingen förälder någonsin haft funderingar eller ifrågasatt systemet är rätt meningslöst.


Behöver jag säga att jag fick ett frispel och att förtroendet för personalen fick sig en törn. De som känner mig vet mycket väl att jag mer än gärna är hemma med mina barn om de av någon anledning inte orkar vara på förskolan. Jag förtjänar definitivt inte att bli ifrågasatt som förälder och allra minst av förskolans personal. Det fåniga, löjliga i det hela är att min fundering som ledde till denna galna diskussion var att jag undrade när Astrid får komma tillbaka till förskolan efter att ha hämtats tidigare en dag pga av feber i samband med tandsprickning då de noga påpekat att hon måste ha varit feberfri ett dygn innan hon får komma till förskolan oavsett om febern beror på virus eller tandsprickning.

Notera noga att vi aldrig skulle lämna våra barn på förskolan om de inte var tillräckligt pigga för det (vem gör så mot sina barn??), men i det här fallet var allmäntillståndet inte det viktiga utan att man ska ha varit feberfri i 24 timmar. Från förskolans sida alltså. I efterhand ändrade de sig naturligtvis och påstod att de aldrig hade sagt så.

Att dessutom, utan att jag ens var i närheten att påstå något sådant, vara väldigt snabb att säga Jag uppfattar det som att du tror att vi blir glada över att ha färre barn att ta hand om, gör inte att jag ifrågasätter det hela mindre. Det var hon som sa det, inte jag.

Trots det här är jag konstigt nog fortfarande positivt inställd till förskolan. De har en positiv stämning på avdelningen, barnen är så goa med varandra och det gör att jag får försöka bortse från idiotiska och oprofessionella kommentarer från personalen.

4 kommentarer:

  1. Men shit alltså, vilka ena...

    SvaraRadera
  2. Det är klart man vill ha en så liten grupp som möjligt för att få kvalitet på verksamheten! Det vill vi alla som jobbar med barn, sen finna det det som vill det för att slippa jobba mkt. Sen vill man inte ha mindre barngrupper på bekostnad av ett sjukt barn...
    Det låter mer som att hon la anklagelsen i din mun för att kunna försvara sig mot den. Jag förstår inte hur din fråga kunde leda till den här diskussionen, du undrade väl bara när hon kunde komma tillbaka?!

    Nä, skit i henne och lägg din energi på den personal som är bra!

    SvaraRadera
  3. Åh vilken korkad fsk-lärare!! Klart man vill vara hemma med sina barn om dom är sjuka! Men att vara hemma ett dygn feberfri när febern bara berott på tänder det låter ju knäppt!

    SvaraRadera
  4. Åh Gud så tragiskt uttalat...
    Jag är så glad över att aldrig behöva ha dessa diskutioner med personalen. På vr förskola är det lite " föräldrarna känner barnen bäst och vi får inte visa våra förutfattade meningar"
    Så klart att dom säkert tänker att endel är idioter ibland men det är ju trots allt föräldrarna som har koll på sina ungar, dom måste ju ha en proffisionell attityd.

    /Jennie som fortfarande inte löst problemet med att kommentera smidigt...

    SvaraRadera