torsdag 16 juni 2011

Fuskat

Tänkte försöka följa ett löparträningsprogram fram till Tjejmilen, kanske inte helt och hållet, men vissa delar de dagar det känns som att det funkar. En sak slog mig när jag läste igenom alla träningspass och det var att många av passen ska springas (joggas) så himla långsamt trots att jag har valt träningsprogram efter vilken tid jag har som mål att klara av milen på. Ska det verkligen vara så? Det finns visserligen en del intervall- och backträningspass i programmet, men borde man inte testa sig själv på just milen för se om man verkligen klarar den tid man har som mål att klara den 3:e september?? Äh, vad vet jag om sånt där.

Jag ska följa programmet delvis, mest för att få lite variation i träningen, och däremellan fortsätta med mina vanliga rundor. Det känns bara så knäppt att 55 minuters programmet säger att man ska ut och springa milen på ca 65 minuter när jag vet att jag redan nu fixar en mil i skogs/sandterräng på ca 57 minuter. Fast jag antar att det handlar om att man inte ska pressa sig till max varje gång man är ute. Idag klarade jag i alla fall att springa 4 km i ett något lugnare tempo, men jag måste erkänna att det känns som att jag har fuskat med träningen när jag inte gett allt som finns att ge.

1 kommentar:

  1. Haha :) ja du har ju verkligen fuskat när du sprungit 4 km i lugnt tempo;) jag sprang 3 km i vääääldigt lugnt tempo igår, jag var typ helt död efteråt :)

    SvaraRadera