torsdag 30 juni 2011

Minisemester

När Thomas jobbar i Umeå brukar vi tjejer hänga på ibland för att få lite miljöombyte. Nu är det ganska längesedan. Mest för att jag har tyckt att det är ett för stort projekt att bo på hotell med två små. Det är det fortfarande, men det positiva med att få komma bort lite överväger det negativa. Det är pyssligt att fixa välling och diska flaskor på ett hotellrum, det är ett pyssel med all packning man behöver för bara några dagar och det är inte helt lätt att få två övertrötta små tjejer att somna i samma rum. De är ju vana att sova var och en för sig. Men oj så roligt de har haft de här dagarna. Jag också. Om Thomas har haft så roligt på jobbet vet jag inte, men vi har i alla fall kunnat äta goda middagar tillsammans på kvällarna. Vädermässigt bjöd Umeå på fantastiskt härliga dagar och vi har varit ute från morgon till kväll. Om ungefär en månad är det dags att packa väskorna igen för att besöka björkarnas stad och jag känner mig inte avskräckt att resa med småttingarna efter den här gången utan ser snarare fram emot att få komma iväg lite igen.


Dag 1 började med ett besök på Löplabbet så att jag fick mig mina efterlängtade skor. Alice satt redo med hinkar och spadar och väntade tålmodigt på att vi skulle bli färdiga så att vi skulle kunna gå till lekparken. Astrid roar man enkelt med ett äpple.

Alice var mer än nöjd när vi kom fram till den fina lekparken..

..medan Astrid hann somna på väg dit.

Alice har varit lite rädd för gungor under en tid, men som synes verkar det ha släppt och det var hysteriskt roligt att gunga.

Efter vilan var det smaskens med varmkorvslunch i lekparken..

..och sedan var det dags att spana in allt man kunde göra. Tänk, man somnar i vagnen och vaknar upp på ett helt nytt jätteroligt ställe.

Testar klätterställningen, men den var lite hög och det räckte bra att kliva upp på första steget.

Mellis i en park.

Hamburgare verkar vara det som går hem hos både Alice och Astrid. På V&R fick de grymt goda små burgare. De var fullt upptagna med dem så pass länge att jag och Thomas hann äta både för- och varmrätt och vi var lika nöjda som barnen med vår matjessilltallrik och oxfilé med rotfrukter.

Vi fick punktering på vagnen och i väntan på att butikerna skulle öppna för att vi skulle kunna köpa reservdelar, som det visade sig att de ändå inte hade, åt barnen glass. Eller åt och åt. De provsmakade lite och tyckte att det räckte efter att ha vickat på bägarna så att det rann ut över deras kläder. Då var det tydligen inte gott längre.

Thomas gjorde en utryckning och åkte ut till Barnens Hus för att köpa reservdelar till vagnen och efter en stund var vi på språng igen. Någon tur till lekparken som vi hade tänkt blev det inte utan vi tog en promenad ut till Ersboda för att hälsa på en fd kollega till mig och hennes 10månader gamle son. Jag fick svettas ordentligt i gassande sol när jag puttade en fullastad syskonvagn i lätt uppförslutning i 4,5 km medan barnen chillade i vagnen.

Astrid was here.

Cool tjej va!?

Värme, friskluft och mycket nya intryck är jobbigt för en liten tjej.

De nya löparskorna skulle invigas i Umeå och när jag upptäckte att det finns ett gym på hotellet bestämde jag mig för att jag skulle ta en tur på löpbandet då det var så varmt ute, men vilken nit jag gick på. Det var om möjligt ännu varmare i gymet. Löpbandet var placerat vid stora fönster och det var som att springa i ett växthus med solen rakt i ansiktet. Det blev en kortare tur än planerat och kläderna gick att vrida ur efteråt. Men skorna var bra!

Gungorna var lika roliga andra gången i lekparken.

Jag blev bjuden på sandkakor..

..och jag fick snurra barn i olika snurrleksaker tills jag själv var så  yr att jag tvingade dem till en paus.

Fast barnen var lyckliga och det var ju det viktigaste.

Lunch i skuggan. Mattermos is da shit säger jag bara. Så himla skönt att ha med sig maten och inte behöva tänka på att leta reda på någon lunchrestaurang som serverar barnvänlig mat. Barnen får snabbt och enkelt i sig lunchen och kan fortsätta leka direkt efteråt. Dessutom kan de få någorlunda vettig varm mat och inte en massa mackor och sån skit. Inte för att varmkorv, som de fick en av dagarna, är världens mest hälsosamma och mest näringsriktiga måltid, men det var inte direkt så att jag kunde stå på hotellrummet och förbereda bra mat.

Isglass i värmen tackade ingen av dem nej till. Ååå en grön glass! ropade Alice.

Tittut!

2 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder, skönt med en mini-semester! :-) Och skönt med en uppdatering så jag har något att läsa ;-) haha!

    SvaraRadera
  2. När är ni i Umeå nästa gång? Vi kanske är hemma i huset en sväng just då. :)

    SvaraRadera