måndag 20 juni 2011

Något gott varje dag

Alice försöker skapa ett system för att få något gott veckans alla dagar. Att lördag betyder lördagsgodis vet hon och lyckan är stor varje gång hon får sitt godis. Nu frågar hon dagligen vad det är för dag och jag brukar säga vilken dag det är, vilken dag som kommer sedan osv. Vissa dagar när hon längtar efter lördag brukar hon både ställa frågan och snabbt svara på den själv. Vet du det är för dag i dag? Det är godis! Ja alltså, jag vet att det inte finns någon dag som heter godis och det har vi inte heller lärt Alice ;)

I morse undrade hon vad det är för dag och jag svarade förstås att det är måndag. Då är det glass idag! svarade Alice glatt i ett försök att fixa något gott åt sig och lillasyster, men se den gick jag inte på. Visst ska vi ha glassfest i sommar oavsett om det är måndag, onsdag eller lördag i sommar nu när båda tjejerna helt plötsligt tycker om glass, såna sockerpoliser är vi inte hemma hos oss, men att äta godsaker varje dag vill jag gärna undvika. Bra vanor från början är viktigt, men en sommar utan glass eller en bulle när vi sitter på picknickfilten blir ju himla tråkig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar