söndag 25 mars 2012

Det är ju det jag alltid tänkt

Läste i senaste Body om en studie kring blodsockerkontroll. Dels står det att vältränade muskler har en förmåga att hantera kolhydrater bättre. Logiskt. Men nu var det ju inte det studien handlar om. Den handlar om försämrad blodsockerkontroll vid fysisk inaktivitet. En testgrupp utförde normal fysisk aktivitet på ca 10.000-12.000 steg per dag, alltså inget extremt. Sedan minskade de den fysiska aktiviteten till mindre än 5.000 steg per dag i några få dagar och man kunde se att det efter så kort tid som 3 dagar gjorde att blodsockernivån 30, 60 och 90 minuter efter en måltid ökade med 30-50% under denna inaktiva period. Även den maximala blodsockertoppen var 26% högre.

Intressant tycker jag. Jag har alltid upplevt att jag har väldigt lätt för att hålla en bra kost och att jag sällan trillar dit och faller för frestelser när jag tränar regelbundet, men så fort det går några dagar utan träning av någon anledning så är det mycket lättare att blir sötsugen borde vara för att blodsockernivån höjs när jag inte tränar. Kul att få en förklaring till det jag alltid känt även om jag inte har kunnat lägga fram det på det här sättet. Jag har ju inte direkt bedrivit forskning i ämnet :)


- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar