söndag 18 mars 2012

Kräsen?

Sitter och klurar på hur mycket mat jag ska ha med mig till Portugal. Jag vet att det finns restauranger och mat i massor av olika former även där. Jag är inte orolig att jag ska behöva svälta, det är inte det det handlar om. Däremot vill jag ha bra mat, rätt mat för att orka träna flera pass om dagen i en vecka. Självklart kommer jag ju att ha med mig mina före, under och efter träningkosttillskott, men mellan passen kommer jag att behöv fylla på ordentligt också för att inte bli sliten i kroppen.

Det har blivit lite svårt att äta på restaurang överhuvudtaget nu om jag ska vara ärlig. Nu när vi verkligen tänkt på vad vi äter under en period är det jättesvårt att äta sånt som jag vet inte är bra. Det handlar inte om någon hysterisk rädsla att gå upp i vikt eller få i mig ett gram fett eller kolhydrater för mycket. Det är bara känslan i kroppen när jag äter sånt som är mindre bra. Jag känner direkt när maten innehåller sämre fett som oftast används på restauranger för att det är billigt. Min mage mår inte bra av det och när inte magen mår bra mår inte resten av kroppen bra.

Att utesluta de sämre kolhydraterna i form av potatis, pasta och ris är så himla skönt. Det är ju bara bukutfyllnad egentligen och väldigt näringsfattigt. Grönsaker går lika bra. Antingen som de är kalla, kokta, ugnsbakade eller varför inte ett mos på lite rotsaker, broccoli, blomkål eller nåt annat. Egen proteinpasta fungerar lika bra, om inte bättre än vanlig pasta. Busenkelt att göra och barnen gillar det också.

Jag kan inte tänka mig att vara utan min frukost en enda dag heller. Jag mår så fantastiskt bra av den. Aloe veran, örtdrycken och shaken gör att jag blir pigg och orkar resten av dagen så självklart kommer det att packas ner i väskan när det bär av på crossfitvecka i april. Kanske behöver jag två resväskor för att rymma allt? ;)

1 kommentar:

  1. Håller med! Det är svårt att hitta bra mat! Helst när man är på tjänsteresor och inte riktigt vet var man kan hitta bra (snabb)mat till ett rimligt pris... Jag funderar på att börja packa ner F1 i handväskan. Frågan är hur jag får igenom havremjölken i säkerhetskontrollen?

    SvaraRadera