torsdag 29 mars 2012

Släng förpackningen och tallriken!

På en utbildning för några veckor sedan fick jag med mig massor av ny kunskap samtidigt som sånt jag egentligen redan vet fräschades upp. Utbildningen var en av de bästa jag varit på och även om jag tycker att jag redan lever hälsosamt fick jag med mig några saker som jag inte tänkt på på just det sättet som föreläsaren sa det.

En av dem var att det är rätt meningslöst att äta pasta, ris och potatis. Det är förmodligen ingen revolutionerande nyhet för de flesta, men ofta brukar många dra ner på dessa typer av kolhydrater, inte sluta helt. Om man nu absolut känner att man vill äta detta för att man tycker att det är sååå gott och inte vill leva utan det - fine! Eget val. MEN det är inte mat. Det är enbart utfyllnad. Man måste inte hålla med, men när jag läser på innehållsförteckningen på tex ett pastapaket så hittar jag inget jag vill få i mig.

Nästa sak han tog upp var mackor. Inget nytt där heller kanske för de allra flesta. Det är många som drar ner på bröd och många som slutar äta bröd helt också. Idag när man går på stan eller stannar till vid en bensinstation och vill köpa något att äta, vad hittar man då? Jo, mackor. Mackor, mackor, mackor. En hel massa snabba kolhydrater med en skinkskiva och kanske en skiva tomat och gurka. Största delen är ändå förpackningen, dvs brödet. Det kroppen behöver, proteinet och de långsamma kolhydraterna sitter alltså i skinkan och grönsakerna. Så, släng förpackningen och ät det kroppen faktiskt vill ha. Samma sak gäller pizza. Släng tallriken. Alltså inte porslinet utan den tallrik fyllningen ligger på, pizzadegen.

Alla väljer själv, men vi är ganska bra på att fylla ut magen med en massa saker som bara tar plats av det som vi verkligen borde äta. Om man slänger de snabba kolhydraterna i form av ris, potatis och pasta, om man slänger förpackningen som skinkan ligger i och tallriken där osten och skinkan ligger så skulle våra magar förmodligen må mycket bättre, vi skulle ha mer energi och vara piggare. Jag märker en stor skillnad jämfört med den här tiden för drygt ett år sedan och jag skulle inte vilja gå tillbaka till att leva som jag gjorde då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar