lördag 10 september 2011

Fönstret är bara öppet i 28 minuter - tänk på det!

Av träning mår man bra. Den tid och energi man lägger ner på träningen vill man få betalt för. I resultat alltså. Man kan träna eller så kan man träna och äta rätt. 28 minuter, det är tiden man har på sig att fylla på med bland annat de kolhydrater och det protein kroppen behöver efter ett pass innan kroppen börjar äta av det som man inte vill bli av med. Ungefär 90 minuter efter träning har enzymerna (som lagrar glykogen) och transportproteinerna (som tar upp kolhydrater från blodet) återgått till normalnivå så det bör i alla fall inte gå mer än 1,5 timme efter träning innan man äter. Fast ju tidigare man äter, desto bättre effekt har det förstås. De allra flesta av oss äter alldeles för lite, särskilt protein, och jag är inte sen att ställa mig först i kön över de som ryckt på axlarna och tyckt att äh vad sjutton spelar det för roll, jag har ju tränat och det är väl det viktigaste. Det är svårt att förstå hur mycket man faktiskt behöver stoppa i sig, men nu vet jag äntligen vad min kropp behöver i samband med träning för att inte musklerna ska brytas ned.

Ät för sjutton och ät rätt saker för att få ut mesta möjliga av träningen! :)

1 kommentar:

  1. Tack för nyttig info och en väldigt bra blandad kompott av din blogg :)

    Jag springer en hel del själv så det är jättekul att läsa om någon mer som gör det.
    Har kretsloppet (1mil) framför mig nästa helg, och det känns sådär att dra på sig en förkyldning veckan innan. Idag känns det dock rätt ok, så jag hoppas kunna ta mig ut på måndag.

    Skall försöka bli lite flitigare på att lämna kommentar, för jag är ju rätt bra på att läsa :)

    Hoppas ni får en trevlig helg!

    SvaraRadera