söndag 30 maj 2010

Med lite VILJA LYCKAs man ibland :)

Att välja namn åt sina barn är kanske inte helt lätt alla gånger. Alice och Astrid i sig har vi ju inte funderat så mycket på, det var bara det de skulle heta. En kväll då vi låg i sängen på hotell Björken i Umeå och skulle fylla i namnblanketten som ska skickas in till Skatteverket sa jag till Thomas att jag vill att Alice ska heta Vilja i andranamn. Det behövs nog ingen närmare förklaring till varför jag ville det, åtminstone inte för er som vet vad Alice gått igenom under sina första månader i livet. Alice har ju verkligen gjort skäl för sitt namn också. Hon är så tjurig och envis, men det är ju också därför hon finns här med oss idag och det försöker jag tänka på de gånger hon håller på att göra mig gråhårig med sin otroligt starka vilja.

När Astrid kom till världen ville vi naturligtvis hitta ett passande andranamn åt henne också. Med lite hjälp bestämde vi tillslut att hon ska heta Lycka. Det är ju en obeskrivlig lycka att få barn och att få vara med om en normal graviditet och förlossning (även om jag nu blev igångsatt). Äntligen fick vi uppleva det vi inte fick när Alice föddes. Men bortsett från det så kan jag inte tänka mig ett mer passande namn. En mer glad och lycklig liten tjej får man leta efter. Hon har ständigt ett leende på lut.

Nu när det gått ett tag och vi fått se deras personligheter lite mer känns Alice Vilja och Astrid Lycka verkligen klockrent!

3 kommentarer:

  1. Så otroligt fina nam. det är nästan så att man får lite ångest över att man inte gav betydande snygga mellannamn till barnen. Vi var så uppfinningsrika så att tilde fick heta erica och Robin fick heta Peter. Fast med robin var vi lite snällare, han fick´heta romeo också!=)

    SvaraRadera
  2. Erica-det är väl fint att ge barnen sina egna namn tycker jag!

    SvaraRadera