måndag 31 maj 2010

Kalas, bortglömd mors dag och badförberedelser

I lördags var vi och åt tårta hos barnens kusin Smilla som fyllde 12 år. Alice hade så roligt och jag har en känsla av att hon gärna kommer att vilja hänga med Smilla när hon blir lite större. Hon är redan, tillsammans med farmor, en favorit. Hon vill gärna leka med kusin Jack också, men han är inte lika intresserad av att ha med Alice i sina lekar. Han tycker nog mest att hon förstör hans legobyggande:)

Jag trodde att man skulle ge presenter när man går på kalas (vilket vi gjorde också), men Alice fick en present hon också. Smilla gav henne ett akvarium, tack och lov inte med riktiga fiskar, som verkar vara favoritleksaken just nu. Hon kan sitta hur länge som helst och trycka på on/offknappen och titta på fiskarna som simmar omkring.



Igår var det mors dag. Här har vi inte firat det på något speciellt sätt. Thomas hade till och med missat att det var igår och kom på det när de pratade om det på Nyhetsmorgon, vilken koll han har :) Men det gör mig ingenting. Jag är ju faktiskt inte hans mamma :) Det blir kanske annorlunda sedan när flickorna är så pass stora att de kanske ritar fina teckningar eller tillverkar något annat fint på dagis åt mig. Fast Thomas fick så dåligt samvete för att han glömde mors dag att han lovade mig en spadag, inte illa! :) I och med att han helt glömde bort det så kom han ju inte ihåg sin egen mamma heller så dit åkte vi utan present för att äta lunch. Nåja, svärmor fyller år på onsdag så vi får ta igen det då med en fin present.

Igår eftermiddag kopplade Thomas i solpanelerna till poolen. Jag tror i alla fall att det var det han gjorde. Han grejjade på i pumprummet och i in/utloppen i poolen och vi pratade om att vi hoppades på fina dagar så att vattnet värms upp snabbt. Jag har inte heller så bra koll på allt med andra ord :) Alice tittade på under tiden och vi kunde ganska snabbt konstatera att det är fullständig övervakning av henne som gäller i sommar. Inte för att vi hade trott något annat. Har man pool och småbarn kan man ju inte vända ryggen till. Hon visade ingen som helst rädsla och kröp alldeles nära kanten och hade nog trillat i om jag inte hade haft ett stadigt grepp om henne. Hon älskar ju att bada och jag vet inte hur många gånger hon sa just ordet bada när vi var där ute. Vi funderar faktiskt på att köpa en flytväst åt henne att ha på när vi är ute vid poolen för även om man är där med henne hela tiden så räcker det ju med att man vänder sig om för att hälla upp ett glas saft åt henne så kan hon ju ha hunnit fram till poolen. Vi kan ju inte direkt ha henne i koppel hela sommaren ;)


Medan pappa fixar med poolen passar Alice på att försöka mata lillasyster med sten.

2 kommentarer:

  1. Min svärmor fyller också år på onsdag. :)

    SvaraRadera
  2. Det där med flytväst låter inet som en dum idé! Som du säger - det kan gå så fort även om man håller koll och snart springer ju hon omkring som värsta Sanna Kallur och då kanske det är svårt att hänga med!

    SvaraRadera