torsdag 23 september 2010

Nya viktiga ord, kaka, besök..

När man är förkyld lär man sig en del nya ord som tex bäbäj (nässpray), nor (snor) och hotta (hosta). Även båtte (plåster) finns nu med i ordförrådet då jag hittade Alice med blodiga fingrar i morse. Efter att ha tvättat händerna hittade jag ett skärsår på ena fingertoppen. Hon läste en tidning tidigare och jag antar att hon skar sig på ett papper. Några vassare saker än så har vi inte liggande i barnhöjd.

Alice med sitt båtte.


Ytterligare en dag hemma i förhoppning om att förkylningen snart är över och vi (jag med barnen som publik) sysselsätter oss med att baka en kaka. Barnen verkade inte alls vara på sånt humör att jag skulle lyckas få duscha medan de är vakna så vi testar Jennies recept på citronkladdkaka. För mig är kladdkaka lika med choklad, jag ääälskar choklad, men det är alltid roligt att testa nya recept och den här kladdkakan helt utan choklad är riktigt god. Recept finns längst ner om någon vill prova baka Jennies kaka.

Vilken tur att vi bakade för medan kakan stod i ugnen fick vi besök av Emma, Hanna och Meja. Vi har ju knappt sett några människor de senaste dagarna så det var trevligt. För dem var det kanske inte lika trevligt. Jag menar, hur kul är det att se på en oduschad sunkmorsa med mjukiskläder ;)

Astrid ringer och bjuder in till fika med telefonen som hänger med från slutet av 70-talet då mamma var liten.


Så här ser det för övrigt ut allt mer ofta hos oss. Det blir spännande att se om Astrid är som Alice och tränar länge eller om hon vips bara kryper iväg.

Citronkladdkaka

300 gram smör

6 dl socker

1,5 msk vaniljsocker

4 ägg

4 dl vetemjöl

rivet skal och saft av 2 citroner

För att det skulle bli en kaka av ovanstående ingredienser gjorde jag så här:

Smält smöret. Vispa ägg och socker. Vispa ner mjöl, vaniljsocker, citronskal och saft och sist smöret. Jag smorde och siktade vetemjöl i en form med löstagbar kant. Tjoff in i mitten av ugnen som var 175 grader varm och 50 minuter senare var den klar.

2 kommentarer:

  1. Åh,Vilja har exakt en sån fischer price telefon från 70 talet. Från min moster. Hon älskar den. Och jag älskar den för att den är coool;)

    SvaraRadera
  2. Men gud vad gott det lät, det receptet måste jag testa. Jag hade också en sån telefon när jag var liten, vilken nostalgi.

    Hoppas ni kryar på er!
    Kram

    SvaraRadera