måndag 8 november 2010

Kylig måndag, städning och sånt

Så här i början av vintersäsongen tycker jag alltid att 10 minusgrader, som vi har haft idag, känns som minst 20. Det har varit kkkallt. Men som de tuffa norrbottningar vi är så trotsade jag och barnen kylan och åkte in till stan. Det blev dock bara en snabbis innan det var dags för lunch och vila för två små tjejer. Varför öppnar inte affärerna kl 8, eller senast 9, undrar jag. Vi är oftast i kläderna och startklara hyfsat tidigt på morgnarna och vi skulle hinna med betydligt fler ärenden varje gång om öppettiderna på stan vore annorlunda. Jag ska nog skicka in ett förslag om att ändra öppettiderna. Fast var skickar man ett sådant? ;) Fast det positiva med att vi fick gå hemma och stampa innan det var någon idé att åka in mot stan var att jag hann dammsuga och stressen över att inte ha hunnit bocka av allt på städlistan förra veckan minskade något. Jo just det, vi har efter tips från en vän, börjat med en städlista eller vad man nu ska kalla det. Jag känner mig ofta stressad över att jag inte hinner städa på dagarna. Visst, jag erkänner att jag vissa dagar faktiskt prioriterar att få dricka en kopp kaffe i lugn och ro medan barnen sover istället för att plocka fram dammtrasan. Thomas förväntar sig inte att jag ska hinna ta hand om hemmet samtidigt som jag är hemma med barnen, men jag själv tycker att det är rätt skönt om vi slipper städa den korta tid vi har tillsammans allihopa när Thomas kommit hem från jobbet. På helgerna har jag definitivt inte någon lust att städa, då har vi roligare saker för oss. Så för att råda bot på städstressen har vi alltså gjort ett veckoschema som går ut på att man gör något varje dag. Trist kanske en del tycker att sprida ut städningen på hela veckan. Skönt säger jag, för att göra en insats på 10-15 minuter per dag är inte alls särskilt betungande. Ibland har jag tid och energi att göra fler saker än de som står på listan och då är ju det bara en bonus för då blir ju en annan dag den veckan helt fri från städning :)

Och apropå städning så gillar jag inte att försöka hålla vårt matbord snyggt när barnen kladdar hejvilt så vi har ju sedan ett tag använt vaxduk. Kanske inte det trendigaste, men den är lätt att torka av och när vi kladdar med fingerfärg, vattenfärger, kritor och playdoh så behöver jag inte fundera på att plocka fram slipmaskinen och oljeburken efteråt. Billigt är det också. För 100 riksdaler har vi nu en ny duk på bordet då den första jag köpte har gjort sitt.


Prickigt blev det den här gången. Funderar på om jag ska köpa en röd med vita prickar till jul. Eller så kör vi helt enkelt på en svart/vit jul. Jag hör ju ändå inte till de som tokpyntar. Förra året var första gången i världshistorien jag bytte gardiner i köket. Jag är rätt nöjd om vi får fram lite mysig adventsbelysning, ljus och sånt.

1 kommentar:

  1. Tycker inte alls det låter trist med ett schema! Tvärtom bra för att få vardagen att rulla. Pratat om att införa något liknande här. Både att man slipper gå omkring och sucka över allt det där som ska göras men inte blir gjort. Samt att vi delar upp lite vem som ska göra vad. Och DET kan anses stelt o tråkigt, men skulle nog fungera för oss. Robert sitter gärna och dricker kaffe/tar det piano ett par timmar om mornarna. Tiden då jag är som mest effektiv och blir tokig på att jag ska plocka och han sitta. Vet vi då vad som ska göras så väljer var och en när på dygnet det ska göras och framförallt blir det gjort! Så vill han göra det medan jag sitter och följer något av mina tv-program (då jag inte skulle komma på tanken att röra ett finger) så låt gå för det!:-)

    SvaraRadera