måndag 15 november 2010

Liten, arg och go

Just nu händer det nog lite för mycket i lilla Alices liv och hur lätt är det att hantera när man bara är 2 år. Vi kan se att det är flera tänder på gång och det verkar gå segt för dem att spricka igenom helt. Magen krånglar lite och det beror mest troligt på att hon äter ganska mycket korv just nu. Jag upplever i alla fall att det var då det började. Sömnen är viktigare än någonsin för att hon ska vara på någorlunda bra humör, men tyvärr störs hennes sömn av både det ena och det andra. Hon verkar ha blivit mörkrädd och vågar inte ens titta in i ett rum där lampan inte är tänd utan håller händerna för ögonen. Jag tror att hon drömmer mardrömmar i bland. Allt det här sker samtidigt som hon är trotsig som sjutton eller är det just pga av allt det här hon får sina utbrott?? Inte är det lätt att vara liten alla gånger. Det är inte helt lätt att vara vuxen och förälder heller alla gånger. Särskilt inte när man inte fått sova ordentligt, då är det betydligt svårare att hålla tålamodet på topp och vara pedagogisk en hel dag. Jag ska inte säga att allt bara är jobbigt hela tiden just nu. I går till exempel var utbrotten färre och inte så häftiga. Alice delade ut massor av kramar, något hon inte gjort på länge. Pussar fick jag också. Alice på Bråkmakargatan med sin nya bil som Bamsen är ganska go också. När hon själv vill förstås.

I morse lyckades jag få Alice på bra humör genom att fråga om hon ville borsta tänderna. Svårare än så är det inte vissa gånger :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar