måndag 1 november 2010

Ögon

Under sjukhustiden genomfördes ett antal ögonundersökningar på Alice. Det är vanligt att för tidigt födda får ROP (Retinopathy of premature). Det innebär kort sagt en skada på näthinnan. Ögats slutliga utveckling sker kring vecka 28-30 och föds man före det kan ögonen bli känsliga för olika typer av störningar som barnet i magen inte utsätts för. Det kan behövas laserbehandling. Undersökningarna var alltid ångestladdade och vi rekommenderades av personalen att inte delta vid dem. Ett tag innan undersökningen droppades något i ögonen som vidgade pupillerna och vid själva undersökningen hålls ögonen öppna med någon form av tänger, usch. Alice var, av förståeliga skäl, inte särskilt förtjust i dessa undersökningar och efteråt var hon jättetrött, sov mycket, hade svårt att syresätta sig och behövde betydligt mer syrgas än innan.

Alice hade små förändringar på sina ögon, lite mer på det ena, men på skalan mellan 1 och 5 tror jag att det tillslut inte var mer än en 1:a. De mindre omfattande skadorna brukar gå tillbaka av sig själv, medan svårare skador kan bli permanenta och ge bestående synskador. Idag var det alltså dags för ett återbesök på ögonmottagningen för att följa upp och se hur det ser ut nu. Besöket var inget jag såg fram emot, vi visste ju inte hur undersökningen skulle gå till. Det gick bra. Alice var väl inte helt samarbetsvillig, men vi behövde inte hålla fast henne och de hann se det de behövde se. Lite översynt är hon, men det är helt normalt för barn i den här åldern och just nu finns inget glasögonbehov. Nästa undersökning blir den vanliga som görs på bvc i samband med 4-årskontrollen om vi själva inte upplever att Alice har några problem före det. Snart är alla kontroller gjorda och vi kan förhoppningsvis börja leva ett normalt liv utan en massa spring på sjukhuset.

Resten av dagen myser vi nog bara på här hemma. Pupillerna är fortfarande vidgade efter ögondropparna och det verkar störa Alice litegrann. Det är inte samma fart på henne, hon vill helst sitta i famnen och läsa böcker. Hon vill rita och när hon har fått sina pennor och papper så vill hon inte rita längre. Hon vill ha något att dricka och när jag ger henne det så vill hon inte ha. Lite vila kanske gör susen. Det passar mig bra för jag är inte helt pigg idag jag heller.

1 kommentar:

  1. Ååå vad skönt att hon slipper glasögon! Jag har själv vart en ögon-patient från att jag var jätteliten och fick glasögon innan jag fyllde 2.

    SvaraRadera