söndag 13 mars 2011

Det tar sig

Det går inte fort, men vi börjar närma oss två färdiga barnrum. Det är en del kvar. Mest bara småinköp, men det gäller ju att hitta rätt saker också. Alices rum har väl varit mer eller mindre färdigt ett tag. Jag har bara inte varit nöjd med placeringen av möbler och saker och flyttat runt dem var och varannan dag. Nu tror jag att jag har landat i något som känns bra och nu är det bara en storbarnssäng som ska ersätta spjälisen.


Köket har ju funnits med ett tag så det är inget nytt. Inte sängen och "Ä som i älskling"-tavlan heller.


Tavlorna har äntligen blivit upphängda. Efter att jag tog ner tavellisterna för ganska länge sedan har de fått ligga i en hög på bokhyllan och vänta på att få en bra plats på väggen. En ny tavla har tillkommit i samlingen också.


En av hyllorna i Alices rum har flyttats och ställts på höjden och bredvid den har vi klämt in ett litet lektält då Alice gillar kojor. Fönsterbordet är oftast belamrat med en massa lego så det är sällan det bjuds på fika där numera.


I Astrids rum finns det lite mer att göra, men ändå inget som kräver någon större insats utan det är mest inköp även där faktiskt. De fina fågelkrokarna hon fick när hon fyllde år har vi inte hunnit hänga upp. Jag behöver klura på var de ska sitta. En vit hylla, en matta, en taklampa och lite andra småprylar står på inköpslistan och sedan ska vi nog vara färdiga med Astrids rum också.


Gardinerna är sedan en tid på plats, "B som i busig" har fått sin plats ovanför sängen. Det ser lite tokigt ut nu då den inte hänger mitt ovanför sängen, men för att slippa borra ett nytt hål när en vanlig säng ska stå där så placerade vi den rätt för framtiden på en gång.


Väggdekorationen hann jag få upp idag medan farmor och farfar lekte utomhus med barnen. Vi fixade även en liten myshörna. Ja och så hängde vi upp resten av Astrids tavlor.


Båda barnrummen (liksom resten av huset) är i behov av att målas alternativt tapetseras, men det skjuter vi på framtiden. Än finns det nog risk för att ett och annat konstverk "råkar" hamna på väggarna så vi väntar till den perioden är över och då kanske barnen har egna önskemål om färger och får vara med och bestämma.

2 kommentarer: