måndag 2 maj 2011

Bekvämrundan - check

Jag har ju så smått kommit igång med löpträning igen efter några års uppehåll. Förr, alltså för länge länge sedan, avskydde jag rent ut sagt att springa. Nu älskar jag det. Jag kan göra det när jag vill utan att behöva passa en tid för att gå på ett pass på gymet som jag ofta gjort förut. Jag kan springa hur långt jag vill i vilket tempo jag vill. Känner jag att jag inte hinner, orkar eller har lust att vara ute i en timme så är jag inte det. 4 kilometer gör jag ju på mellan 20 och 21 minuter så det går ju faktiskt väldigt fort att ha avklarat ett löppass. Dessutom får jag frisk luft och egen tid. Det är jag, musiken i öronen och bara mina egna tankar. Så härligt! Jobbigt också!

Läste en artikel i en tidning om hur man ska maxa sin löpstyrka och där stod att man ska variera längd och tempo på löppassen. Man "ska" ha 3 rundor och det är bra om man springer alla 3 rundor varje vecka. En bekvämrunda, en kort och snabb och en längre och långsammare. Bekvämrundan tror jag att jag efter några turer har hittat. 4 kilometer är lagom. Jag vet att jag orkar det utan att behöva ta ut mig totalt och jag vet vilket tempo jag kan hålla. Nu ska jag bara hitta en kort och snabb runda eventuellt med intervaller och så en långrunda. Förut brukade jag springa ca 1 mil (för mig är det en långrunda) och det får nog bli ungefär den sträckan så småningom igen. Jag har ju hela sommaren på mig att hitta bra rundor :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar