torsdag 3 februari 2011

Gnällvarning

Det verkar kanske som att jag är fruktansvärt less och trött på att vara hemma med barnen och det stämmer delvis. Jag ÄR trött. Missförstå mig inte, jag älskar mina barn mer än något annat i hela hela världen och de är fantastiska, underbara, härliga, glada, busiga och mysiga. De får mig att skratta. Vi har jätteroligt tillsammans, men det betyder inte att varenda sekund är helt underbar och fantastisk. Hur mycket jag än älskar dem så har de sina stunder då de är mindre roliga, så är det ju. Det är inget konstigt och jag är inte ensam i världen om att ha barn som gnäller eller gråter ibland och det är helt ok. Vem är glad jämt? Det är egentligen inte barnen som är problemet för dem ser jag definitivt inte som några problem. Jag har försökt fundera på vad som gör att jag är så trött och jag tror att det är att jag inte får något andrum. Jag är med barnen jämt. Jag är med dem på vardagarna när Thomas jobbar. Jag är med dem på helgerna när Thomas inte jobbar. Thomas är ju också med dem på kvällar och helger, men då är vi ju alltid tillsammans. Så vill vi ju ha det också. Vi vill ju umgås hela familjen. Problemet är kanske också att tiden inte räcker till för allt. Man ska hinna ha familjetid, man ska hinna få egen tid, man ska hinna få tid som ett par. Hur ska man få det att gå ihop?? Just nu känner jag mig så slutkörd så jag vet inte gör om jag inte får "semester" snart. Jag måste få komma bort! Sedan december har Thomas jobbat borta alldeles för mycket för vad som är lämpligt utifrån min energinivå och de kommande veckorna ser inte mycket bättre ut heller. Det är ju ingen nyhet, det har jag redan gnällt om tidigare. Jag började fundera på hur mycket tid jag spenderat utanför hemmet sedan vi fick Alice. Jag har varit till IKEA två gånger utan barn, jag har varit på en konsert, jag har varit på en afterkidz och jag har varit i Stockholm en helg. Jo, och så har jag nog varit och fikat på kvällstid två gånger medan jag var gravid med Astrid. Det är vad jag har gjort sedan oktober 2008. Sist jag lämnade huset ensam var i november, för tre månader sedan alltså. På lördag ska jag på melodifestivalen, vilket jag borde se fram emot, men efter mer än två veckor med hosta är jag allt annat än pigg (som om jag inte redan vore trött innan) och just nu känner jag att jag faktiskt hellre hade kunna tänka mig att se melodifestivalen från soffan med ett glas vin i handen.

Ja tack till en biljett till ett varmt och soligt ställe! Jag kan tänka mig en långhelg i en storstad också där jag kan strosa omkring i lugn och ro och inte behöva fundera på om det snart är dags för lunch eller vila för två småttingar utan vänta tills det kurrar i min egen mage och glida in på ett café eller en restaurang. Ja det är det jag kan tänka mig. Dream on..

4 kommentarer:

  1. Åh vad jag känner igen mig, ibland är det bara så TRIST att vara hemma! Ibland vill jag bara åka hemifrån, utan barn, och göra ingenting. Men snart är det min tur att vara iväg på dagarna och då kommer jag nog längta hem mest hela tiden. Man är tamigfan aldrig nöjd.

    Och ändå har ju jag mina lugna stunder tack vare hunden. På helgerna promenerar vi alltid själva bara jag och hunden och varje måndagkväll åker jag till stan, utan barn, vagn och skötväska. Bara jag och hunden för att gå en prommis med vänner. Välbehövt!!

    Och nu får äntligen jag och John våran stund tillsammans när vi åker iväg på en weekend UTAN BARN. Inget ansvar, inga tider att passa, ingenting i flera dagar. Shit vilken enorm frihet!

    Do it! Boka en resa och far. Om så inte med Thomas så med någon vän, eller kanske din syster. Ladda batterierna. :)

    SvaraRadera
  2. Kämpa på! Du är så duktig och en sån bra mamma :) Snart kommer jag upp, då får vi köra lite hemmaspa eller nåt.. :)

    SvaraRadera
  3. Vi försöker ha en "egen" kväll i veckan. Då åker man iväg utan barn och gör något annat. Jag känner mig också less ibland och det där ger lite andrum även om det kan vara en liten grej som att åka iväg och handla själv. Det kan vara oerhört skönt att bara gå och strosa på Ica Maxi. Eller åka och simma/träna en gång i veckan så klart, det gör nog gott både för kropp och knopp. Det var mina vardagstips! Sedan kan du ju börja göra lite större grejer också som att åka bort - men min "erfarenhet" är att de roliga grejerna man boka in långt fram i tiden känns "jobbiga" när de väl är här. Då orkar man som inte av någon konstig anledning...

    SvaraRadera
  4. Men jaa, ibland blir man kräkless på att "bara" vara mamma. Jag brukar ta ledigt och åka och fika med en kompis på stan någon kväll eller åka och simma, sååå skönt att bara få vara Sofia ibland också!

    SvaraRadera