måndag 14 februari 2011

Alla hjärtans dag

Först tänkte vi be svärisarna vara här under kvällen så att jag och maken skulle kunna åka in till stan för att äta middag, men så blev vi lite lata. Mjukisbyxorna lockade mer så istället lagade vi middag här hemma i all enkelhet. Min kock (maken alltså) lagar ju en massa god mat hela tiden och det är egentligen väldigt sällan det serveras korv och makaroner på vanligt sätt här hos oss så det är lite svårt att göra en middag lite extra speciell. Istället testade vi ett för oss nytt recept som cirkulerat på bloggar, arbetsplatser, ja överallt tror jag, en tid. Väldigt gott var det! Väldigt mycket lchf för den som vill äta på det viset. I alla fall om man inte väljer att äta ris till som vi gjorde.

Om någon vill prova kommer receptet här:
ca 1 kg kycklingfilé
5 dl vispgrädde
3 dl creme fraiche
½ dl soja
2 tsk sambal oelek (mer om man vill ha det riktigt starkt eller mindre om man har barn som inte gillar stark mat)
3 vitlöksklyftor
Lägg filéerna i en ugnsform. Blanda allt till såsen och häll såsen över kycklingen. Sätt ugnen på 175 grader och ställ in kycklingen. Efter ungefär 1,5 timme är det färdigt. Vänd gärna på kycklingen några gånger.

Förutom att jag åt en god middag ikväll blev jag bjuden på fika av mina två små hjärtan i morse.

Först kokar de te och bakar en kaka.

Medan kakan står i ugnen ritar Alice lite innan hon börjar plocka fram muggar. Självklart har Alice på sig sin Lovetröja på alla hjärtans dag.

Mmm säger Astrid efter att ha smakat på det goda teet. Kakformen är tom så ni förstår ju att kakan också var god ;)

1 kommentar:

  1. Åh vilket mysigt fika! :)
    Nu har du lagt upp massa bilder på senare tid och jag har ju inte skickat nån beställning! Har du lust att skicka en blandad kompott av lite nya och fräscha bilder?! :)

    SvaraRadera