måndag 14 februari 2011

Lite fixande här och lite fixande där..

Tänk att man aldrig blir färdig med allt som ska göras här hemma. Nu har det väl inte varit prioriterat att jobba häcken av sig för att bli färdig heller, men ändå. Barnens rum är inte färdiga, kontoret är inte färdigt, sovrummet är inte färdigt, köket är inte färdigt, relaxen är inte färdig, vardagsrummet är inte färdigt.. Nu har jag väl snart nämnt varenda rum i huset. Alice måste få en ny säng snart och så är det lite annat småfix innan man kan betrakta hennes rum som färdigt. Astrids rum, ja där är allt kvar att göra. I kontoret måste vi riva det väggfasta skrivbordet och hoppas på att skivan inte blir helt förstörd så att vi kan återanvända den i ett lite mindre format på en annan vägg för att göra plats för en gästsäng. Det projektet har vi påbörjat under helgen och just när jag skrev det fick jag för mig att jag måste kontrollmäta en gång till och det var tur. Det går inte alls att göra så som vi hade tänkt. Det ska inte rivas något skrivbord. Nu får vi försöka hitta en annan lösning och gästsängen ligger risigt till. Det betyder inte att vi inte kan ha några övernattande gäster, men det blir kanske ingen permanent säng stående i det rummet. I sovrummet är det nog egentligen bara detaljen taklampa som saknas, men man ska ju hitta en också. Ja och så har vi ett ganska stort sovrum så planen är att någon gång framöver bygga en klädkammare där, men det lägger vi på framtiden. Köket behöver fortfarande kakel och det känns fortfarande som ett sjukt stort projekt. Att välja kakel alltså. Nya köksstolar står också på listan. En vägg i vardagsrummet ska tapetseras när vi väl har bestämt oss för vilken tapet vi vill ha. Lite nya fönsterlampor och en läslampa vore inte så dumt det heller. Till relaxen vill vi hitta sköna stolar att sitta i när man behöver svalka sig efter bastu- och bubbelbad. Förutom det håller vår tv på att säga upp sig och vilken dag som helst blir vi nog tvungna att åka och köpa en ny. Ja och så var det hallen som behöver byggas ut för att få plats med ytterkläder för fyra personer så att jag slipper få ett frispel när jag letar efter vantar och strumpor varje gång vi ska gå ut. För att inte nämna vårt jätteprojekt utomhus. Man blir trött bara man tänker på allt, men som vanligt väljer vi att skynda långsamt för att inte ta livet av oss. Vi har ju två små tjejer som ligger högst upp på priolistan och just nu prioriterar vi att familjen ska må bra. Jag behöver till exempel få komma bort lite och det ska jag få. Hela familjen ska göra kortare resor/utflykter osv. Det känns viktigare än ett perfekt hem även om man helst skulle vilja att allt var färdigt igår. Hur som helst lär man väl aldrig ha ett perfekt hem när man har två små som har en förmåga att sprida ut sina leksaker över hela huset :)

1 kommentar:

  1. Känner igen det där, vi är ju inbte heller färdiga nästan någonstans iochmed att vi "snart" (hahahaha) byter sovrum och med det flyttar och ändrar om en hel del andra rum. Ibland hålle jag på att bli galen men samtidigt så är det inte heller "det perfekta" eller ens "kompletta" hemmet som prioriteras just nu... eller inom någon snar framtid. Skynda långsamt är nog bäst för själen!;D

    SvaraRadera