torsdag 18 augusti 2011

Föräldraledighet vs jobb

Att gå från att mer eller mindre ha varit utomhus hela dagarna till att spendera dagarna inne på ett kontor är faktiskt lite tråkigt även om jobbet i sig är helt galet spännande. Saknar friskluft och att kunna gå på promenader när jag vill! Föräldraledighet-jobb 1-0.

Som föräldraledig har jag många gånger knappt haft tid att gå på toa och när jag väl hunnit så har jag alltid haft sällskap av minst ett barn, ofta två. Även om jag har massor att göra och lära mig på jobbet så hinner jag gå på toa och jag har ingen som vill följa med mig dit, ingen som rycker i dörrhandtaget och ropar att de vill komma in. Föräldraledighet-jobb 1-1.

De senaste åren kan jag nog räkna gångerna jag har fått dricka varmt kaffe på en hand. De senaste tre dagarna har jag nog hunnit dricka fler koppar kaffe medan det fortfarande är varmt än jag gjort på tre år här hemma. Föräldraledighet-jobb 1-2.

Jag har inte fått så många goa kramar och pussar de senaste tre dagarna som jag fått här hemma i tre års tid och det är jag visserligen väldigt väldigt glad för, men nog saknar jag ju att kunna kramas med mina små när som helst under dagen. Föräldraledighet-jobb 2-2.

Summering: Både föräldraledighet och jobb har sin charm. Det har varit tre fantastiskt roliga, mysiga, jobbiga, händelserika år att vara föräldraledig, men det är också jätteroligt och spännande att vara tillbaka på ett jobb igen och jag är särskilt glad för att det blev det jobb det blev. Hur mycket jag än älskar mina barn så är jag ingen hemmafrutyp och för allas vår skull borde jag kanske ha börjat jobba tidigare, men nu blev det inte så av olika anledningar och det var nog kanske tur för då hade jag missat chansen att få göra det jag gör idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar