måndag 23 januari 2012

Att välja

Vi har alla möjlighet att göra val och vi väljer olika. Jag väljer att göra sånt som får mig att må bra. Träning och bra mat gör att jag orkar mer på jobbet och hemma. Visst är det klurigt att få ihop livspusslet. Särskilt när maken är på tjänsteresa, men det går.

En normal vecka innehåller minst 5 träningspass. Det är på gränsen till för lite. De dagar jag morgontränar skulle jag gärna köra ett till pass på kvällen. Jag har massor av energi som jag behöver göra något av.

Förut undrade jag hur man skulle hinna träna överhuvudtaget som småbarnsförälder. Hemligheten är helt enkelt att jag offrar min tvtid. Om ett, om tre, om fem år, kommer jag ha glädje av att jag låg i soffan en eller flera timmar varje kväll och tittade på allmänbildande program som Paradise Hotel och Big Brother eller vad det nu är som sänds på tv nuförtiden. Förmodligen inte. Kommer jag att ha glädje av att jag investerat tiden i min egen hälsa och välmående? Definitivt!

Det betyder inte att jag aldrig ser på tv. Det betyder inte heller att jag aldrig äter något mindre nyttigt. Det gör jag, men inte så ofta. Det lockar liksom inte att trycka i mig en massa transfetter och socker och det för mig inte närmare mitt mål och hur jag vill må. Dessutom finns faktiskt så många GODA alternativ.

Precis som att "jag har ju fött några barn" inte är någon ursäkt för att bli en soffpotatis som tror att kroppen är förändrad för evigt är "jag har småbarn, tiden räcker inte till och jag hinner inte träna" en lika dålig ursäkt.

Både jag och maken jobbar heltid. Mer än heltid. Vi hinner träna. Vi hinner med andra fritidssysselsättningar och vi har tid för barnen. Vi är inte mer annorlunda än någon annan och vi har alla 24 timmar på ett dygn (vi har i alla fall inte tilldelats fler) och sedan är det upp till var och en att välja vad man ska göra av de 24 timmarna.

Moraltanten har talat.

- Posted using BlogPress from my iPhone

2 kommentarer:

  1. Moraltanten har rätt. Ibland vill jag spy lite på alla som säger att jag haft så "tur" här i livet. Tur?!? Mitt liv är ett resultat av flera aktiva val jag gjort.

    Det senaste valet jag tagit är att prioritera träning för min skull. Träningen är prio ett, tillsamman med maten. Andra aktiviteter kommer på andra plats. Så länge jag får träna och håller mig till relativt hälsosam mat mår jag så jävla bra och då kan jag ärligt säga att jag i grunden har ett riktigt bra mående, nu mår jag bara ännu bättre, har ännu mer engeri och orkar ännu mer.

    Jag ser tillbaka på hur jag levde förr och är inte förvånad över att jag vägde 10 kilo mer och somnade klockan 21 på kvällen efter att ha legat i soffan och inte orkat lyfta en fena på hela eftermiddagen.

    Jag kan ärligt säga att jag har gjort det. Helt själv. Jag har klarat det. Jag har bytt livsstil! Jag har kommit till den punkten i livsstilsbytet där det gamla känns helt otroligt och det nya är det självklara. Till den punkten då man inte riskerar att falla tillbaka igen för inget av det jag gör idag känns motigt eller tar emot. Underbar känsla! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår hur du menar. Glömde ju bort mig själv från den dagen vi hamnade på sjukhus m Alice och plötsligt levde jag i te hälsosamt längre och rörde knappt på mig. Dålig mat, lite sömn och ingen träning gör ju att man blir trött, går upp i vikt och ofta fattar man inte varför. Nu mår jag också toppen, orkar massor och känner inte att jag offrar något. Vill jag äta godis gör jag det men det blir typ aldrig för det är inte ens gott längre :) "bäst" var i somras när en tjej försökte övertala mig att delta i en tävling r man skulle dricka läsk på tid Ich jag vägrade för att jag inte dricker det längre och hon blev sur och tyckte att det inte är mkt socker i en läsk. Haha, inte mkt socker!? Nä bara typ motsvarande 10 sockerbitar ;)

      Radera