söndag 8 januari 2012

Sötpotatis = söt potatis?

Sötpotatisen smakar ju liksom lite sött. Fram till igår har jag inte ätit det på jag vet inte hur länge. Naturligtvis var jag ju tvungen att ta reda på hur nyttig eller onyttig den är i förhållande till vanlig potatis. Visst, receptet fanns med i Fitness Magazine, men jag vill ändå veta.

Orange sötpotatis innehåller betydligt mer karotiner (antioxidanter) och ca 50% mer kostfibrer jämfört med vanlig potatis. Det finns lite mer kolhydrater i orange sötpotatis, men på grund av kostfibrerna så spjälkas kolhydraterna långsamt, vilket är bra för kroppen. Man kan alltså med gott samvete äta sötpotatis. Den lila varianten av sötpotatis är ännu nyttigare.

2 kommentarer:

  1. Vi funderade faktiskt över sötpotatis helt nyligen. Jag trodde det var som vanlig potatis, men icket. Då ska jag nog köpa en sån rackare nu när vi handlar.

    Receptet finns om du klickar på länken (mellismuffins) i inlägget. :)

    SvaraRadera
  2. Jag älskar sötpotatis, äter det flera ggr i veckan :-)
    Sötpotatispaj är underbart tillbehör till kött :-)

    SvaraRadera