lördag 21 januari 2012

Lördagsfrukost


2 dl mjölk
1 dl blåbär
1 banan
2 tsk krossade linfrön
1 tsk flytande honung
2 skopor vaniljproteinpulver

Nu har vi använt honung i många av våra smoothies och med tanke på att vi försöker leva någorlunda nyttigt så kan man ju undra varför. Att man bör undvika socker i många former är ju självklart. Honung kan man dock med gott samvete ta lite av i teet, i gröten eller i smoothien. Honung innehåller bland annat antioxidanter och det finns studier, där testpersonerna åt 1,2 gram honung per dag och kilo kroppsvikt, som visar att blodets innehåll av C-vitamin ökar med 47%, betakaroten med 3% och järn med 20%. Blodsockernivåerna minskade med 5%. Honung innehåller också något som heter palatinos som har extremt lågt GI och ger en bra fettförbränning. Honung kan även minska kolesterol och triglycerider i blodet. Naturligtvis är det inte bra att vräka i sig stora mängder honung för att ersätta annat socker man gärna vill äta. Sunt förnuft gäller som med allt annat, men några teskedar per dag är alltså helt ok och till och med bra. Ja det var kanske lite väl detaljerad info, men intressant tycker jag :)

1 kommentar:

  1. Jätteintressant verkligen! Jag har som slutat lite med honung för att jag trott det varit onyttigt, men nu ska jag ta mig fan börja om igen! :D

    SvaraRadera