torsdag 26 januari 2012

Varför tränar du?

Om man tränar eller ska börja träna tycker jag att det är viktigt att ställa sig frågan VARFÖR man tränar. Varför tränar jag, varför vill jag börja träna, vad vill jag uppnå med min träning? Med andra ord, är det för att gå ner i vikt, är det för att bli mer uthållig, starkare, snabbare, få snyggare kropp, få en kropp som orkar arbeta, för att jag mår bra av det, för att det är roligt, för att kroppen ska hålla i många år? Det finns säkert fler anledningar också.

När man kommit fram till varför man tränar är nästa fråga HUR ska jag träna för att komma dit. Om man till exempel vill få en fast kropp, då kanske inte två aerobic- eller zumbapass i veckan är rätt träning. Om man däremot tränar för att det är roligt, ja då är det kanske helt rätt om man är en person som gillar just aerobics förstås.

Fundera på vilken nytta du kan ha av just en viss övning. Hur ofta gör du en sit up i vardagen? Möjligvis när du vaknar på morgonen, sätter dig upp i sängen för att stänga av väckarklockan, men förmodligen inte ens då. Hur ofta gör du en bicepscurlrörelse i vardagen? När du kommer hem med tunga matkassar och vill visa för mannen eller frun vad du kan och så pumpar du några gånger med den tunga matkassen i handen bara för att liksom? Njae, jag gör det i alla fall inte.

Med min träning vill jag uppnå flera saker. Dels tränar jag för att det är roligt, men också för att jag mår bra av det. Jag vill känna mig pigg, hälsosam, frisk och stark. Stark för mig betyder inte att ha en massa stora muskler. Jag vill ha muskler, och inte gör det något om det syns heller, men huvudmålet är inte att se snygg ut, det får liksom komma på köpet i så fall. Jag vill helt enkelt känna mig stark, orka lyfta barnen, orka bära tunga matkassar, orka springa runt och leka med barnen, orka med det man gör i vardagen helt enkelt och jag vill orka det länge. Jag vill vara pigg och stark när jag blir äldre. Jag vill helt enkelt ha en funktionell kropp.

Hur ska jag få det då? Det är ganska enkelt. Funktionell kropp = funktionell träning. Jag undviker i möjligaste mån isolerad träning, alltså maskiner där man sitter där man sitter och rörelsen är bestämd av hur attiraljerna sitter fast i maskinen. Det är helt enkelt så att hjärnan inte kan omvandla den rörelsen till något annat. Oavsett hur stora biceps du har så behöver det inte betyda det inte att du är stark. Det kan låta konstigt, men en del muskler är bara för syns skull om man har tränat på ett visst sätt. Stora biceps betyder inte automatiskt att du orkar svinga en tung resväska upp till bagagehyllan på flygplanet. Hur ska man göra för att bli stark på ett funktionellt sätt? Ja man tränar helt enkelt på ett sätt där man samtidigt som man får in styrka även får in rörelse. Olika typer av swingar med kettlebells, klubbor, bulgarian bags mm är bara några exempel på funktionell träning.

Sit ups då? Jag har inte gjort sådana på länge. Olika typer av plankor, på golvet, med en gymboll, med TRX mm ger stabilitetsträning samtidigt och man får in fler muskelgrupper förutom magen. Samma sak när det gäller tex armhävningar. Peta in fötterna i en TRX så blir det genast lite jobbigare att hålla kroppen stilla samtidigt som du gör armhävningen och man får in fler moment i samma övning.

Så tänker jag. Det betyder inte att isolerad träning är dåligt. Det är jättebra i rehabsyfte till exempel och naturligtvis om man vill ha en snygg kropp. Tycker man att det är jätteroligt är ju det anledning nog att träna just så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar