måndag 23 januari 2012

Perspektiv

Jag har på sistone tänkt en hel del på vikten av perspektiv. Perspektiv som en gränsdragare mellan framgång och misslyckande, som ett rättesnöre mellan bra och dåligt och som en ögonöppnare mellan viktigt och oviktigt. Utan perspektiv så simmar man ensam i sin trånga guldfiskskål. Det är lätt att tro att man rör sig framåt men risken är stor att man bara rör sig runt i cirklar på samma ställe.
Både i stunder av glädje och bedrövelse behövs perspektiven. I glädjens stund som en påminnelse över att underbart är kort. Och när tillvaron släppt av oss på djupt vatten så är perspektivet klippan att stå på och stranden i sikte.
Min senaste triathlontävling var en stor besvikelse för mig. Jag hade investerat mycket tid och energi och jag var bättre förberedd än någonsin. Ändå blev det fel. Livet utfärdar nämligen aldrig några garantier.
Under tävlingens andra dag gjorde en skada sig påmind och jag hade väldigt ont i mitt vänsterben. De 28 milen som skulle cyklas var en ren plåga. Mer än en gång ville jag bryta och jag uppfylldes av min egen misär. Det som höll mig kvar på cykeln var vetskapen att längst bak i fältet tävlade en kvinna med en benprotes och att jag skulle vara förbannat glad att jag ens hade ett ben att ha ont i.
Dagen efter hade jag ännu ondare och med hänsyn till min långsiktiga hälsa så fullföljde jag aldrig den etappens 84 kilometer löpning. Och det beslutet togs under tårar, tandagnisslan och med horisontens mörka moln som en kuliss till min sinnesstämning. Känslan av besvikelse var överväldigande.
Men när jag några timmar senare åt frukost vid havet så sken solen och i vattnet lekte delfiner. Bredvid mig satt min flickvän, min bror och en av mina bästa vänner. Livet var inte så dåligt ändå. Och det kommer alltid att gå vidare. Oavsett vad som hänt.
Att göra sitt bästa är aldrig ett misslyckande.  Perspektiv ger oss inte en ursäkt att underprestera. Men den ger oss trösten att precis som framgång aldrig är permanent så är nederlag aldrig definitiva.”
Jonas Colting, ur senaste numret av Runner's World

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar