söndag 12 december 2010

39,2 och mer pepparkakor

Astrid har fortfarande feber, men är inte snuvig eller något annat än. I natt har hon fått sova med oss i vår säng. Våra barn har sovit i egen säng från start, men när man är sjuk sover man hos mamma och pappa. Vi är lite nojjiga och vill ha koll.

På grund av febern spenderar vi alltså söndagen hemma och småpysslar lite. Vi har ju redan bakat pepparkakor, men idag bakade vi en omgång till. Mest för att jag blev påmind om pepparkaksbaken med min mormor. Varje år bakade vi stora pepparkakshjärtan som vi dekorerade och skrev våra namn på med kristyr. Nu är det ganska många år sedan vi gjorde det sist. När mormor dog så dog nog lite av den traditionen med henne. Nu när jag har egna barn känns det som att det är dags att återuppliva den så det har vi gjort idag. Mormors fina stora hjärtformade pepparkaksform hade vi inte tillgång till, men det löste sig ändå. Mormors goda deg hade vi inte heller och receptet har jag tråkigt nog lyckats slarva bort, men det löste sig också.

Alice ville förstås vara med och baka (läs äta deg), men tröttnade efter några minuter och lämnade mig ensam med degen.


Att jag inte kommer att få jobba med att dekorera bakverk är självklart, men de får duga. För enkelhetens skull, då jag inte har några konstnärliga anlag och inte ens kan skriva snyggt med socker, fick det helt enkelt stå A1 och A2 på barnens hjärtan. Jag ser redan fram emot nästa år då jag tror att åtminstone Alice vill hjälpa till att dekorera sitt eget hjärta.

2 kommentarer:

  1. Fint! :)
    Jag har kommit till pepparkakorna men vid kristyren tog det stopp! Vi får se om vi fixar till det i veckan! ;)

    SvaraRadera
  2. Vilken mysig tradition. Hahaha, A1 och A2 funkar ju precis lika bra!;)

    SvaraRadera