fredag 31 december 2010

Årskrönika

Det är årets sista dag och då passar det väl bra att göra en summering av året som gått.

I januari var Alice fortfarande vår lilla bebis, vi började så smått längta lite mer efter att busan i magen skulle kika ut och medan vi väntade åt vi upp de sista pepparkakorna.



I februari började jag nedräkningen till förlossningen, det skulle jag inte ha gjort för väntan blev lång. Alice hade ingen aning om vad som var på gång och fortsatte helt enkelt vara vår lilla söta bebis.


Första veckan i mars var jag arg och less över att jag hade en envis liten bebis i magen som vägrade komma ut trots mina försök att göra det otrevligt. Jag skottade snö, plumsade i snö, gick långa promenader, satt i en varm bubbelpool flera gånger per dag, badade bastu, åt färsk ananas.. Den 6:e mars påbörjades vräkningsförsöket på allvar och den 7:e mars kl 00.11 kom hon äntligen ut vår söta, bästa lilla Astrid och lilla Alice blev storasyster.



April var månaden då jag undrade om det någonsin skulle bli vår och sommar när jag såg drivan utanför fönstret. Alice släppte taget om möbler och läragåvagn för att ta sina första stapplande steg. Gåträningen pågick i några dagar innan hon tog en paus. Astrid var mest bara liten och söt i april.



I maj gåtränade Alice mest utomhus, hon verkade gilla att ha skor på sig när hon skulle gå. Maj var en varm månad och Alice premiärbadade i sin balja ute på altanen.



Barnens sandlåda blev färdig i juni, Alice premiärbadade i poolen utomhus och Astrid hon var glad som vanligt.



I juli lossnade det för Alice och hon började gå på heltid. Vi var på sommarens enda strandutflykt. Astrid fick sina första smakisar. Thomas målade huset och jag oljade in altanen. Naturligtvis badade vi massor också.


Augusti var festens månad. Thomas fyllde år, vi firade 1-årig bröllopsdag och hade namnfest för Astrid. Astrid tog sin premiärtur i gåstolen, vi gjorde en del små utflykter och vi myste en hel del på altanen och plaskade i poolen.



September började med att Alice fick en akut tid för bråckoperation. Astrid fick sina första tänder i september och hon lärde sig att sitta utan stöd. Barnens kök som vi pysslat lite med under sommaren blev färdigt.


I oktober var det kalas igen. Den här gången firades Alice som fyllde 2 år. Astrid började visa upp sin vighet då hon lärde sig sätta sig upp från liggande. Hon övergav även ålandet för att istället börja krypa runt i huset.



November minns jag mest som en kall månad, det var lite jobbigt att börja klä både mig själv och barnen med en massa varma kläder. Astrid började dra sig upp mot möbler.



December var till en början en ganska behaglig månad och vi kunde vara ute och promenera. I december åkte jag och Alice till Stockholm och Alice fick alltså flyga för första gången. Som många andra bakade vi pepparkakor denna månad, julpyntade lite, lussade, klädde granen, fixade med julklappar, drack glögg och hade tomten på besök den 24:e.



Jag avslutar med ett fyrverkeri av söta nyårskarameller.

GOTT NYTT ÅR!

2 kommentarer:

  1. Nå så söta nyårskarameller du har. Man vill ju bara äta upp dom direkt!=))

    SvaraRadera
  2. Men så fint med en års samanfattning! Kul att läsa
    Kram

    SvaraRadera