måndag 20 december 2010

Ingen julstress här inte

De sista julklapparna är nu inhandlade. Jag och barnen fixade det i förmiddags. Galet att åka iväg ensam med barnen så här sista dagarna innan jul kanske många tycker, men när man åker tidigt behöver man inte slåss såå mycket med alla andra som också verkar ha en del kvar att handla innan jul. Det får dessutom ses som dagens aktivitet nu när det inte blir någon öppen förskola den här veckan. Barnen gillar att åka runt i vagnen och till och med matvaror är spännande att titta på. Jag känner mig inte alls stressad, det mesta är redan fixat och det som inte är det har jag koll på. Istället för att känna mig stressad som jag ofta gjort över julen i många år känner jag nu bara ett lugn och oj så skönt det är!

Det ligger framme grejer för att göra en omgång till av Rocky road. Det är inget stort projekt, men hinner jag så hinner jag. Vi får se om vi har tid och lust med det. Det finns godsaker så det räcker och blir över ändå. Ingen stress alltså.

Huset är inte städat från golv till tak. Det blir vad det blir, det är inte jättestökigt och smutsigt så vi överlever nog en jul utan ett helt dammfritt hus också. Städa städa varje fredag och så varje jul, det tycker jag är kul gäller alltså inte hemma hos oss just nu. Ingen stress över städning heller med andra ord.

När barnen har vilat middag kanske vi åker ut en sväng till för ett av de sista tre små ärenden som återstår som jag inte ville stressa för att klämma in före lunch och vila. Så bråttom är det inte. Vi hinner, det är lugnt. Nu tror jag faktiskt att den där julstämningen som jag inte riktigt velat infinna sig är på intågande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar