lördag 25 december 2010

Funderingar kring julen

Sakta men säkert håller vi på att utforma våra egna traditioner kring julen. Ingen av oss (jag och Thomas alltså) gillar att äta julbord sjuttioelva gånger under julhelgen. Juldagen är dessutom julmatsfri. Det bestämmer jag för då fyller jag år. Åtminstone middagen ska vara något som inte förknippas med julmat. Om man nu vill äta en skinkmacka under dagen är det helt ok. I år åt vi jultallrik till lunch på julafton och kalkon till middag. Vi konstaterade att det är rätt tidskrävande att tillaga kalkon. Visst sköter den sig själv i ugnen till stor del, men det ska ändå ösas och grejas en gång i halvtimmen och på julafton vill vi hinna sitta ner i soffan och mysa och inte behöva hoppa upp och ner hela tiden. Gott var det också, men på julafton är man ju sällan hungrig. Det äts godis och frukt så magen är full hela tiden. Kalkon ska nog från och med nu bli annandagsmiddag. Jultallriken får vara kvar som lunch och om man är hungrig lite senare så blir det gröt och skinkmacka. Japp så får det bli.

Man kan ju också fundera på det här med julklappar. När Alice kände sig nöjd efter att ha fått en brandbil för 15 kronor och en motorcykel för 69 kronor, varför köpte vi allt det där andra?? Kanske mest för att vi själva tycker att det är roligt, för att det är roligt med lite nya saker att leka med tillsammans med barnen, för att vi är lite less på det vi har lekt med hundramiljoneråttahundratusensjuhundrafyrtiotvå gånger.. :) Julklappar kommer de såklart att få i fortsättningen också, där blir det nog inga större förändringar. Dessutom har hon faktiskt lekt en hel del med sin kundvagn, sina Nalle Puhfigurer, hon har cyklat på sin trehjuling (trots att hon knappt når ner till pedalerna på en cykel som ska vara från 15 månader, alltså hur stora är de 15-månadersbarnen undrar jag??), hon har lekt med duplohuset osv osv.

Inför alla kommande julaftnar önskar jag mig feberfria barn. Skriv upp det redan nu tomten så att du inte glömmer bort det!

Annars har vi absolut ingenting vi vill förändra. Som sagt, det här var bästa julen på länge. Några små detaljer att slipa på till nästa år bara :)

Nu väntar jag på att min födelsedagsmiddag ska dukas fram. Det är inte så dumt med en matlagningsintresserad man. Det ska vi inte heller ändra på till nästa jul ;)

1 kommentar: