onsdag 22 december 2010

Tjuvstart

Man skulle kunna undra om vi i vår familj vet hur det där med julafton fungerar egentligen när vi har öppnat julklappar flera gånger under december. Fast man skulle ju kunna kalla det adventskalender ;)


Det började med att jag och Alice var i Stockholm och hade med oss dessa hem. De var dock oinslagna och tomten (barnens moster, min syster alltså:) hade ju redan avslöjat sig långt innan så jag tar inte på mig hela ansvaret för att de här julklapparna redan hänger på väggen.


Jag köpte kläder åt Astrid i Stockholm som egentligen skulle bli en julklapp, men jag kunde ju inte hålla mig så dem kallade jag 9-månaderspresent. Dessutom tyckte jag att Astrid kan få något när hon inte har turen att ha en adventskalender med choklad i som storasyster har. Precis som att hon bryr sig om det. Okej, det här får jag väl ta på mig ansvaret för :)


Sedan kom tomten (Thomas den här gången) igen med en fin cerise liten sak till mig. Den var inte heller inslagen och den lades bredvid mig i soffan så jag tar inte på mig hela ansvaret för att den julklappen redan används heller.


I måndags fick jag en tidig födelsedagspresent då Emma tyckte att den nog är roligare innan jul och det hade hon ju helt rätt i. Pepparkakskaffet var jättegott och passade perfekt som uppladdning inför julen! Här skyller jag allt på Emma såklart ;)


Man kan väl säga att det är tur att vi haft annat för oss och inte varit och handlat all mat inför jul än när den här julklappen levererades ända fram till dörren igår. Eller så var det kanske lite taktiskt av oss att avvakta med att handla maten. Förra året gjorde vi det inte och vi fick problem att rymma allt i kylen och sedan äta upp allt. Vilka jobbiga problem.. Listan som jag påbörjat blev i alla fall plötsligt lite kortare. Ja och en julklapp som innehåller kylvaror MÅSTE man ju öppna så här tar jag inte heller på mig något ansvar för någon tjuvstart. Dessutom så gör ju denna julklapp sig bäst på just julafton, inte efter jul.


Imorse gav Thomas mig ett paket och sa öppna! Det var egentligen ytterligare en julklapp till honom från hans arbetsgivare, men jag och barnen hjälptes åt med paketöppningen. Nu har vi något att läsa om vi blir insnöade under jul och nyår. Och ja, jag fick ju order om att öppna så jag tar inte på mig ansvaret för den tjuvstarten heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar