tisdag 28 december 2010

Hello Kitty vs Toy Story

Varför måste allt vara så flickigt och pojkigt redan för små barn? Jag tänker mest på kläder nu. Måste allt vara rosa, prinsessigt, ha rosetter och Hello Kittytryck på flickavdelningen? Och måste allt vara grått och blått på pojkavdelningen? Det är ju naturligtvis inte alltid så, men väldigt ofta i alla fall. Att hitta ett bälte till barn är inte lätt kan jag meddela. Är de inte rosa och glittriga så har de Hanna Montana eller Hello Kittytryck. Jag trycker på ogillaknappen! På pojkavdelningen är det Spiderman, Star Wars eller Toy Story som gäller. Ogillaknappen där också, men bättre än prinsessbälten i alla fall. I och med att jag gärna vill att Alice ska få använda sina jeans innan de är för små så var jag tvungen att komma hem med ett bälte så det fick bli ett med Buzz Lightyear. Alice är nöjd och då är jag också nöjd. Alice är ju lite av en pojkflicka som föredrar bilar, traktorer och flygplan före dockor så det blir nog bra. Jag måste erkänna att jag är ganska nöjd över hennes intresse för bilar och att hon än så länge inte vill klä sig i prinsessklänningar för det är inte min grej. Fast jag är medveten om att det kan svänga snabbt och vill hon vara prinsessa så ska hon naturligtvis få vara det.

Äntligen kan Alice använda sina Villervallajeans hon fick av motte när hon fyllde år utan att hon tappar dem.

Och ja jag vet att Alice är väääldigt långhårig. Hårsnoddarna och klämmorna får inte alltid sitta så länge och hon ser lite lurvig ut. Långt hår får hon gärna ha. Jag var ofta ganska kortklippt när jag var liten och jag gillade inte alls de i mitt tycke pojkiga frisyrerna utan ville ha långt hår även om jag i övrigt inte var en flickflicka, men ett långt hår behöver ju också klippas. Jag har inte vågat ta fram saxen för att försöka klippa henne än för jag har en känsla av att jag inte skulle lyckas få henne att samarbeta, men om det finns någon där ute som känner sig manad att ta sig an en envis (och rädd) liten tjej så får ni gärna klippa till med saxen :)

2 kommentarer:

  1. Jag var flintis till jag var ca 2 år, låt håret växa på ungen ;-)
    Hon vart hur cool som helst i jeansen och skärpet!

    SvaraRadera
  2. Jag trycker också på ogillaknappen ang. det märkbart pojkiga och flickiga. Vi höll på att bli förskonade från Hello Kitty i jul, men då dök det upp en Hello Kitty docka ändå! Suck.... ;)
    Frän A1 blev i jeansen och bältet, fast jag vet inte vad Buzz Lightyear är inser jag!

    SvaraRadera