onsdag 5 januari 2011

Hör upp alla gravida!

När jag blev gravid första gången plockade svärmor fram sin gamla utgåva från 1965 av boken Ett barn blir till. Jag började städa bland några högar med böcker och hittade den igen och jag minns att vi skrattade massor när vi läste boken för drygt 2 år sedan så jag var bara tvungen att leta fram några godbitar ur den som kan vara bra att ha om man skulle bli gravid.

Det finns ett litet avsnitt om mödragymnastik där det bland annat står att "Alla gravida som hunnit ungefär lika långt i sin graviditet bildar en klass. Det blir nästan som en klubb. Man träffas, gymnastiserar, jämför olika krämpor och symptom, utbyter stickmönster för babykläder och får tips om lämpliga mammakläder."

Angående just mammakläder så är är det tydligen viktigt att ha svala kläder då den havande kvinnan ofta känner sig varm. "Bomull eller vinterbomull är ofta bra. Det finns ju olika modeller som är sydda för att på lämpligt sätt dölja den växande magen. Sedan är det viktigt att även för övrigt sköta sitt utseende, tvätta håret ofta, vårda händerna, ha snygga accessoarer."

Tydligen hade läkarna en standardfras vid det tredje läkarbesöket då det var 4-5 veckor kvar till förlossningen och mamman blir större, klumpigare, har svårt att sitta på en mjuk stol, magen kör upp i halsen. "Nu är det inte så långt kvar, är doktorns uppmuntrande inledningsfras."

När det är dags för förlossning.. "Mamman samlar ihop sitt pick och pack, ringer förlossningsavdelningen och anmäler sin ankomst. Väskan bör då redan vara packad med morgonrock, tofflor, toalettsaker och lektyr till BB-tiden samt prästbevis för intagning på BB...Nattlinne håller sjukhuset med. Barnkläderna som skall användas när babyn kommer hem har ordnats prydligt i en låda så att den äkta mannen vet var han kan finna dem när han skall hämta hem sin familj. I garderoben hänger också klänning som skall tas på vid hemfärden. Mammaklänningen vill man inte ha på en minut längre än nödvändigt."

Jag rekommenderar verkligen att läsa denna bok om man är gravid för tänk vad mycket viktig information man går miste om annars ;)

2 kommentarer:

  1. Underbart! Jag tror faktiskt att jag har den boken någonstans, fast i betydligt nyare utgåva. Måste nästan kolla min mammas (för jag vet att hon också har en då det var hon som köpte den till mig) den äldre versionen låter ju helt klart mycket roligare!
    Nästan värt att kolla även om jag inte planerar av bli gravid någonsin igen:)

    SvaraRadera
  2. Helt underbart! Vilka råd, svårt att tro att detta verkligen är "på riktigt". Bra du för kunskapen vidare :)

    SvaraRadera