tisdag 4 januari 2011

Tell me everything I need to know about dagis!

Nu slår det ju mig att vi kanske behöver förbereda oss lite inför Alices förskolestart.. Men vad behöver vi? Behöver man en extra vinteroverall? Behöver man ett par extra skor? Det kanske inte behövs i och med att hon bara ska vara där max 15 timmar per vecka? Jag antar att man bör märka kläderna. Vilka namnlappar är bäst? Hur gör man, har man en väska med extrakläder och sånt som man bär fram och tillbaka varje dag eller lämnar man kläder där på en hylla? Jag gissar att inneskor/tofflor kan vara bra att ha. Alice har redan ett par Bobux, de borde väl funka? Att man ska ha med egna blöjor om barnet använder sånt vet jag i alla fall, men bortsett från det vet jag ju ingenting. Jag har nog inte satt min fot på ett dagis sedan jag själv gick där och har ingen koll alls känns det som.

5 kommentarer:

  1. ring och kolla vad personalen har för tips så att du inte köper på er något onödigt :)
    Bobux har jag hört att dagisbarn har så de funkar nog jättebra! Sedan får du tipsa oss inför H:s förskolestart!

    SvaraRadera
  2. Extraoverall och extraskor- nej. Extravantar, extrastrumpor och extra av allt annat-ja.

    På vårt dagis har Vincent en låda där han har extra innekläder, de är alltid där. Extra ytterkläder (vantar, mössa, tjockstrumpor) har han i dagisväskan som åker fram och tillbaka varje dag. Stövlar och regnkläder åker också i den väskan.

    Innetofflor hade jag med i början, men personalen satte aldrig på det så det slutade jag med. Blöjor är givetvis rätt bra att ha. Mysnalle och tuttar hade vi dubletter av så han alltid hade det där, ingen risk att glömma hemma alltså.

    På tal om namnlappar kan jag rekommendera dig att INTE köpa påstrykningsbara från "namnlappen", de suger. Vad man istället ska ha vet jag inte.

    SvaraRadera
  3. Vi har aldrig haft några extraskor eller extra overaller, heller inga extra vantar eller så.

    Ett par tjockstrumpor, ett par vantar, en mössa, som han får på sig då han far hemifrån.

    I korgen där har vi ca 2 uppsättningar av byxor, tröjor och sockar. Samt gosenallen och hade tidigare tuttar. No more. Ja blöjor då också förstås.

    Innetofflor har typ ingen på Jakobs avdelning. Vi har då aldrig haft några sånna.

    Och för 15 timmar behövs nog inte så mycket mer. Regnkläder tog vi dit då det var säsong, men dom fick också åka emellan hem å dit.

    I början var jag seriös och satte namnlappar på allt, nu mer skriver jag med en märkpenna. Ju större desto bättre för ibland kan det vara riktigt rörigt. Om man tänkt sälja vidare kläderna sen kan ju namnlappar vara bättre, men vi har inga sånna ambitioner. =)

    SvaraRadera
  4. Jag säger precis samma som Marie, fast jag kör med namnlappar som man får sy fast men som också sitter kvar sen (om det inte går att märka med vanlig märkpenna, absolut enklast). Fråga personalen annars, de brukar ha bäst koll.

    Spännande med dagisstart, fast jag har lite ångest för Hildings...;)

    SvaraRadera
  5. Cajsa,viggo vildings mamma:-)5 januari 2011 kl. 19:52

    Jag har använt märkpenna. 2 par extra byxor,2 tröjor å 2 par strumpor som jag lämnat i korgen för extra kläder. Näär jag sett att han haft något av dessa plagg på sig på em har jag tagit ditt ett nytt av det plagget nästa dag. Jag har alltid tagit med ryggan med extra vantar,ullhjälmluva,ullsockor varje dag till å från aldrig när han blir sjuk) igen;-)Man bylar ju inte på massor när man för på morgonen så alla tjockare kläder såsom fleeceställ extra innervantar till handskarna,tjocksokor i ryggan. Du ser ganska snabbt hur det funkar. Kolla temperaturen å packa därefter,du vet ju vad hon brukar ha på sig vid resp temp...

    SvaraRadera