lördag 15 januari 2011

En hel massa funderingar kring olika saker

Det finns risk för att det här blir ett långt och tjatigt inlägg som ingen orkar ta sig igenom, men jag tvingar ingen att läsa heller ;) Fast man får väldigt gärna göra det och komma med tips, råd, idéer och sånt och tala om för mig att vi är helt ute och cyklar alternativt att vi kanske tänker rätt. Jag kanske köper argumenten och jag är inte sämre än att jag kan ändra mig :) Så ta nu kaffekoppen och godisskålen och ladda för lite läsning.

Just nu cirkulerar väldigt många tankar och funderingar kring Alice i mitt huvud. Hon har ju tagit ett steg tillbaka igen och är nu en väldigt rädd, ängslig och osäker liten tjej. Det är så frustrerande och precis som förra gången känner jag att situationen blir väldigt jobbig. Jag vet att det förmodligen är allra mest jobbigt för Alice och jag sitter inte här och tycker synd om mig själv på något sätt. Det känns bara så tråkigt, vi hade ju kommit så långt. De som har träffat oss på bl a mötesplatsen under hösten tror jag också har sett hur Alice har förändrats från att ha velat sitta i mitt knä till att våga sig ut på egna äventyr. Hennes balans är fortfarande inte bra och på grund av det har hon tidigare varit väldigt rädd för att bli omkullsprungen av andra lekande barn. I december, innan juluppehållet på mötesplatsen, hade till och med den rädslan nästan försvunnit helt. Eva-Lisa, pedagogen på mötesplatsen, tyckte också att Alice var som ett helt annat barn och att hon har blivit en kavat liten tjej. Juluppehållet var inte alls bra för Alice. När jag i höstas kände mig uppgiven och inte visste hur jag skulle hantera min lilla ängsliga Alice fick jag råd av flera av er som läser bloggen att jag helt enkelt skulle fortsätta som jag gjorde. Ge Alice det stöd och den trygghet hon behöver, men ändå inte dalta med henne. Att dalta är ju liksom att bekräfta barnets rädsla och säga att det är farligt och obehagligt. Med andra ord antar jag att det bara är att fortsätta som i höstas. Nu har vi ju förskolestarten som närmar sig och en del kanske tycker att vi borde skjuta på den. Det tycker inte vi. Hon behöver få vara tillsammans med andra barn för att kunna jobba bort den där osäkerheten. Hon ska ju inte heller vara där på heltid utan maximalt 15 timmar per vecka. Jag är dessutom hemma med Astrid och har möjlighet till lång inskolningstid och möjlighet att låta henne vara där mindre än 15 timmar.

Finns det andra alternativ än att ha henne i en stor barngrupp på 17-18 barn som skulle vara bättre? Jag tror inte att tex dagmamma är ett bättre alternativ trots att det är betydligt färre barn för jag tror inte att det är antalet barn som är grejen. Långt innan det var läge att ens fundera på förskola åt Alice diskuterade vi alternativet dagmamma av den anledningen att det är färre barn och kanske mindre risk för smittor om det skulle vara så att hon är väldigt infektionskänslig, men det verkar hon inte vara. Att välja dagmamma för att färre barn av någon anledning skulle göra det enkelt och bekvämt känns för oss som att bara vilja ta den enkla vägen och inte försöka komma tillrätta med hennes rädsla. Vi väljer sällan den för tillfället enklaste vägen utan vill hellre lösa problemet på ett långsiktigt sätt även om det kan ta längre tid och kräva mer jobb från vår sida. Så nej, vi överväger inte dagmamma som det ser ut nu.

Den enkla vägen skulle också vara att undvika att göra saker där Alice utsätts för det hon är rädd för. Vi skulle kunna begränsa antalet aktiviteter, men varför? För att det är enklast att slippa ha henne i famnen, runt halsen eller gråtande? Ska vi strunta i att låta henne gå på Absolute showkidz och dansa med andra barn som kanske skrattar, stojar, skriker högt för att vi tror att hon helst kommer att vilja stå alldeles nära oss och hålla handen och kanske inte dansar så mycket? Nej, det tycker inte vi. Hon behöver får göra saker, aktiveras och se att det inte är så farligt att det låter lite högt ibland. Vi kommer däremot inte att pressa henne att göra saker utan låta det ta den tid det tar för henne. Ska vi sluta åka till mötesplatsen för att den nya tillfälliga lokalen är trång och det lätt blir stökigt där, vilket resulterar i att Alice tycker det är tryggt att sitta i knät på mig? Nej, det tänker vi inte heller göra. Då får jag väl sitta där med 2 barn i knät och titta på de andra som leker.

De läkare vi har mött under sjukhustiden med Alice har många gånger berättat för oss att man inte vet hur en så tidig födsel påverkar ett barn, men att det är väldigt vanligt att de är i behov av mer lugn och ro än andra barn. Det betyder inte att de inte ska gå på förskola. Det betyder att man när förskolan är slut för dagen kanske inte bör välja att direkt åka iväg på fotbollsträning för att sedan stressa hem och kasta i sig middag för att hinna iväg på skidträningen lite senare. Istället kan man ta det lite lugnare resten av den dagen så att hon får tid att varva ner. Att födas så tidigt som Alice gjorde och att istället för att simma runt i magen de sista 4 månaderna utsättas för provtagningar och undersökningar massor av gånger dygnet runt är stressande för en som är långt ifrån färdigbakad. Om det inte skulle sätta sina spår vore det ju nästan konstigt, men det betyder ju inte att hon ska leva i en skyddad värld resten av livet.

Äh, nu räcker det. Någon måtta får det väl vara på hur långt ett inlägg ska vara ;) Det var en hel massa funderingar, men det är kanske inte så konstigt att man funderar när det gäller de mest värdefulla juvelerna man har.

6 kommentarer:

  1. Jag tror du tänker rätt,att om man låter bli att göra saker för att Alice blir ledsen å rädd blir att bekräfta att det hon känner är rätt. Låt henne sitta i famnen om hon behöver det,om hon så bara sitter å tittar på är det bra,tids nog blir hon alltför nyfiken för att hålla sig därifrån. Likväl på förskolan kan hon sitta i frökens knä. Iom att du är hemma med Astrid kan ju inskolningen få ta den tid den tar. Ang infektionskänslig eller inte. Viggo har inte varit spec mkt sjuk INNAN han började på dagis,men sen han började där...vojvoj...han har typ 70% frånvaro. Max han klarat i sträck är 5 dagar utan att bli sjuk. Varit i 5 dagar nu i veckan,idag började han snora igen:-( Men det vet man ju inte förrän man prövat och förr eller senare måset ju barnen dit iaf. Abselut ska Alice börja på förskolan,hon kommer tycka det är toppen! Det tar kanske sin tid,men det blir så. Viggo älskar sitt dagis,sina fröknar och kompisarna (som han mest förstör för bör tilläggas) :-) Oj det blev långt. Ha det bäst!

    SvaraRadera
  2. Ja det kan ju helt klart bli så att hon blir sjuk väldigt ofta när hon väl börjat på fsk när hon utsätts för förkylningar och sånt på ett annat sätt, men det får vi ta när det kommer isf känns det som.
    Det tar lite på krafterna emellanåt när hon reagerar som hon gör och gärna vill hänga runt min hals heeela tiden. Ofta går det bra, men de dagar man själv är trött försvinner tålamodet och pedagogiken som med Alice bör vara på topp ständigt för att det snabbare ska bli bättre, men men..jag är inte mer än människa och får ta nya tag nästa dag då.

    SvaraRadera
  3. Nu tänker jag bara fritt, inte alls illa menat på något sätt.

    Med den tuffa start Alice fick om ni med för den delen kommer ju alltid sitta djupt rotat i er och man, ni i det här fallet, kommer kanske alltid vara observanta på olikheter å tänka att det nog beror på hennes tidiga födsel. Det är ju mycket som man inte vet inom det området än.

    Men om man bortser från hennes tidiga födsel och bara tänker allmänt så är ju alla barn olika. Det finns ju massa barn som är försiktiga och blyga och otrygga fast att dom är född i rätt vecka. Alice är kanske ett av dom barnen. På samma sätt som Jakob är ett av de barn som har svårt med andra barn och är utåtagerande.

    Jag tycker du gör det jättebra som du gör, att finnas där, låta henne utforska i sin takt och sen komma och tanka trygghet hos dig. Finns väl inte så mycket annat man kan göra. Inskolningen på förskolan får ta den tid det tar och oftast blir dom ju trygga med sin inskolningsfröken, Jakob har ju gått på dagiset ett år nu och fortfarande är det hans inskolningsfröken han tyr sig till, dom andra har han fortfarande lite svårt för. Tex enda gången han bajsat ner sig på dagis var då hans fröken inte var där, han vågade inte säga åt dom andra.

    Och jag vet inte hur många gånger man fått släpa han till dagis medan han skriker att han inte alls vill dit, men jag tycker det är viktigt att han kommer in i gruppen, lär sig umgås med andra barn och lyssna på andra vuxna. Man kan ju inte gå hemma med han hela livet och jag tycker det har varit bra att ha han där 15 timmar i veckan som mjukstart. Jan är ju hemma nu så han kommer ju vara nästan 4 år då han kommer få börja gå mer..

    Just när man är inne i det jobbiga känns det som att det inte finns nått slut. Att Alice kommer vara ett plåster hela livet. På samma sätt som jag kände hopplöshet över att inte kunna träffa andra barn eftersom Jakob gav sig på dom direkt. Minns fortfarande vilken milstolpe det kändes som första gången han i lekparken erbjöd ett barn att låna hans spade, vilket tidigare varit otänkbart.

    Men allt blir bättre med tiden och när det sen blivit bra/bättre så glömmer man allt de jobbiga.

    Tycker det är helt rätt att se Alice som ett BARN och inte tänka prematurt barn. Hon har ju kommit i kapp så himla bra och angående aktiviteter så tror jag att lugn å ro är bra för de flesta barn. Tycker inte man behöver ha olika aktiviteter varje dag som det är för många idag. Känns ju bara dumt å stressa barn i så unga år. Nä barn ska få vara barn å leka å mysa med mor å far.. =))

    SvaraRadera
  4. Jag tycker du gör helt rätt, låt hon börja förskola även om det blir sittandes i din famn. Låt hon hänga med och få titta på även om det görs med tårade ögon i din famn, så länge du trots allt låter henne vara nära dig och bekräftar hennes känslor men ändå visar att det inte är farligt så kan hon ju inte "ta skada" av det.
    Sen tänkte jag på en sak, ofta nåt gått fram mycket så brukar det ju komma bakslag för att sen ta fart och fortsätta framåt, tycker det brukar vara så i det mesta (tex ska ju min unge som snällt bajsat på toa nästan hela livet promt skrika som en gris så fort man sätter dit henne och så fort man lyfr´ter ner henne på golvet så kryper hon iväg och bajsar i blöjan/på golvet ist) bara att härda ut ;-)

    Sen är det ju super om du kan få lite avlastning ibland nu när hon är extra "plåstrig", då kanske det känns lättare att bemöta det än om du är en trött och kvävd mamma.
    JAg tycker du är stark och bra som tar dig iväg och gör saker med Alice trots att det kanske inte alltid går så smidigt och lätt.

    Glöm inte att även mammor får ha stunder då bägaren rinner över och måste tömmas ur lite, lite opedagogik måste kunna funka ibland ;-)

    /Jennie

    SvaraRadera
  5. Jag tycker du har bra funderingar och håller med vad alla skriver i kommentarerna, fan vad ni är kloka! :)

    SvaraRadera
  6. Kan inte annat än att hålla med dina redan kloka funderingar. Det är ingen lösning att bara undvika allt som kan vara lite läskigt, då fortsätter nog samma saker att vara läskigt väldigt länge till. Skönare att kunna möta det lite läskiga tillsammans med mamma/pappa eller någon annan trygghet och faktiskt få uppleva själv hur det "lite läskiga" inte längre känns lika läskigt!:)

    SvaraRadera