onsdag 12 januari 2011

En hel massa funderingar kring flickigt och pojkigt

De flesta som känner mig vet att jag inte gillar det här med att till exempel kläder uppdelas på sånt som är typiskt flickigt och typiskt pojkigt redan från start. Vissa äldre i vår släkt har haft lite svårt för att Alice är en biltjej och tror nog att vi liksom har prackat på henne det. Det har vi inte. Hon får själv välja vad hon vill leka med. Hon har docka, docksäng och dockvagn, men de är inte intressanta förutom någon kort stund då och då. Samma personer vill gärna att allt kring våra barn ska vara flickigare än flickigast och det är väl helt okej om barnen gillar det. Jag själv tycker att det blir lite trist om det ska vara prinsessor på allt från kläder till lektält till bordsunderlägg till muggar osv. Som jag har sagt tidigare, om någon eller båda barnen blir prinsessornas prinsessa så får de gärna vara det, men då väljer de det själva. Fram till dess blandar vi hejvilt och det finns lite av det mesta. Det enda som förvånar mig själv är att Alices rum går i rosa/cerise. Det trodde jag aldrig för jag är nog mer grön än rosa själv.

Hur som helst, anledningen till att jag började fundera på flickigt och pojkigt idag var när vi lekte med duplo i Alices rum. Hon fick ett duplohus i julklapp. I huset bor familjen Duplo som består av mamma, pappa och 2 barn. Barnen är 2 flickor. Det större av barnen är klädd i rosa och har pippilotter i håret. Bebisen är klädd i rött och har en rosa vagn. Jag kanske själv är fördomsfull som ser dem som flickor? Min gissning är i alla fall att de som kom med idén om ett duplohus tänker att det är lite likt ett dockhus och dockhus är det antagligen fler flickor än pojkar som leker med (kanske för att få köper såna till sina söner) och därför gör man flickbarn i familjen Duplo för att de ska kunna identifiera sig med figurerna de leker med. Jag har kanske helt fel, men man kan ju i alla fall få spekulera lite.

Familjen Duplo


Det blev mycket rosa i köket som vi byggde åt barnen. Det fanns ingen baktanke med det. Jag råkade bara hitta saker jag gillade till köket i just de färgerna. Vi kompenserar det rosa med, enligt de äldre i vår släkt, pojkiga kläder idag :) Villervallajeansen med Toy Storybältet som Alice älskar. Outer spacetröjan från Plastisock borde åtminstone falla Thomas i smaken.


Bilar i alla former hör till favoritleksakerna och det får ses som hur pojkigt det vill för dem tar vi inte ifrån Alice. För att ingen ska tro att vi håller på att göra om henne till pojke väljer Alice efter en stund att kompensera lite med att ta på sig sin nyårskjol utanpå jeansen. Hon älskar verkligen kjolar just nu. Flickigt och bra ;)


Astrid funderar inte så mycket på det där med flickor och pojkar. Hon har inte tid. Hon har ju så många nya fina tänder som hon måste borsta.

3 kommentarer:

  1. Jag brukar också fundera på detta med flick-och pojkfack mellan varven. Jag vill inte stöpa Livia i en flickform utan hon ska få välja själv. Än så länge är det mycket rosa i klädväg för att jag själv tycker det är sååå fint. Men när hon blir större kommer vi köpa en del på pojkavdelningen då jag upplever dessa kläder som mer lättrörliga.

    I leksaksväg kommer vi erbjuda både "flick" och "pojk" leksaker. Så får vi se vad hon föredrar. Samma sak om vi får en pojke i framtiden. Robert får gärna lära Livia allt om sport och teknik som jag struntar fullständigt i. Själv har jag varit flickflicka och önskat mig strykjärn, tvättmaskiner, ponnies etc. Min syster har velat ha bilar, batmandräkter osv. Nu som vuxna är vi däremot rätt lika i fråga om intressen osv :-)

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte bebisen såg ut som en pojke, för den har inget hår och det är typsikt "pojkigt". ;)

    SvaraRadera
  3. Jag är så trött på speciellt klädbutiker som kör stenhårt på pojk och flick.. När jag köpte rock.träjan till Astrid i julklapp stog det "pojk" på kvittot. Hade lust att påpeka att det faktiskt var en julklapp till en tjej. Vägrar nästan sätta min fot på flickavdelningarna eftersom det ska vara så puttinuttit.. Inget neutralt alls!

    SvaraRadera