tisdag 18 januari 2011

A som i Alice

Allt går inte bara "bakåt" för Alice just nu, en del går ju faktiskt framåt också. Idag ger jag dessutom inte upp längre, nu har jag sovit och laddat upp tålamodsdepån lite.

Alice jobbar vidare med sitt bokstavsintresse och har ju kunnat bokstavera sitt namn ett tag. Alltså inte skriva, utan ljuda eller vad man kallar det. Hon känner igen sitt namn om det står någonstans också, det har hon gjort ganska länge. Bokstäver är tydligen roliga. Siffror inte lika kul även om hon visar ett litet litet intresse för att jäkna också. Ett, tå, tje, fyja, fem. Har hon bråttom att räkna kan det ibland låta ett, tå, elva, tolv, tjugo. Man kan ju inte alltid ha tid att säga alla siffror däremellan.

På grund av hennes intresse för bokstäver så skaffade vi ett bokstavspussel som är jätteroligt. Dock kan vi inte ha det framme hela tiden då klåfingriga lillasyster gärna trycker in bokstäverna i munnen. Då menar jag inte bara smakar lite på dem utan HELA bokstaven får plats i munnen och jag är lite orolig för vad som händer om hon lyckas få tag på I. Jag tror att Alice har förstått att pusslet inte är Astridvänligt och säger ofta när lillasyster sover: Nu mamma hämta pusslet.

Vissa bokstäver förknippar Alice just med hur man säger bokstaven, till exempel A, E och F. Vissa bokstäver förknippar hon med en sak eller ett namn. När hon tar upp bokstaven M säger hon Malin, inte M. T är träd, inte T. C är citron, inte C. O som i ost smakar hon på :) Det är ganska kul att sitta och titta på när hon plockar med pusselbitarna och hur hon associerar till de olika bokstäverna.

2 kommentarer:

  1. Gud vad duktig hon är! :D Vincent vet inte ens vad jag heter i förnamn. ;)

    SvaraRadera
  2. Duktiga Alice! :) Vi måste också skaffa oss ett sånt pussel för här är det bara siffror haha!

    SvaraRadera