tisdag 5 juli 2011

Dags för vila

Efter tre löpdagar i rad är det dags för vila en dag. Ett långsamt pass och två lite snabbare pass än långsamt tempo har stått på schemat. 70, 50 respektive 40 minuter. Tanken är att man ska springa, eller snarare jogga, i ett lugnt tempo så att man inte flåsar för mycket och så att man skulle kunna småprata lite under tiden. Man ska vara ungefär en minut långsammare per kilometer än vad man springer rundorna på som snabbast. På de mellansnabba passen ska man hålla en hyfsad fart, men inte maxpuls. Första passet misslyckades jag med och sprang för snabbt. Det regnade och jag fick "bråttom". Precis som att jag hade behövt ha bråttom, det kommer ju att regna de där 70 minuterna hur jag än gör. 70 minuter i regn är 70 minuter i regn oavsett hur fort jag springer. Andra och tredje passet lyckades jag bättre med, men helt bra blev det inte. Jag måste lära mig att dra ner på tempot mer även om jag redan gjort det.

Nu vila! Inte ens sommarpasset ska jag köra. Jag måste, förutom att lära mig att dra ner på tempot på vissa rundor, lära mig att vila. Man FÅR vila, man SKA vila och man ska INTE känna sig stressad eller få dåligt samvete över vilodagar som jag lätt får. Träning bryter ned, vila bygger upp. Så ska jag tänka! :) Jag har ju precis lyckats lära mig hur viktigt det är och vad jag behöver äta före/efter träning för att få ut mest av passet så nog sjutton ska jag väl lära mig hur man vilar ;)

Medan jag vilar får skorna sällskap av freshnessbollar istället för mina fötter. Förhoppningsvis luktar de lite gott sen när vi ska på dejt i motionsspåret igen. Kanske får skorna snart sällskap av ett par till skor på hyllan. Jag har nyss lärt mig att det kan vara bra att ha två par skor att växla mellan om man springer mer än två gånger i veckan. Det minskar skaderisken då man använder olika muskler i foten beroende på hur skon är utformad, vilket gör att man belastar knäna på olika sätt. Har man "bara" ett par skor finns risken att belastningen blir för ensidig. Man lär sig alltid något nytt av tidningarna jag läser och de där löparprogrammen jag ser på. Sedan "behöver" jag nog ett par skor med grövre sula, kanske till och med skor med dubbar, till hösten/vintern. Usch vad det är mycket man bara måste ha ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar