lördag 23 juli 2011

En stor och två små laxar

Dagen har spenderats på Junkön. I och med att vi inte har båt blir det inte många besök i skärgården numera. Tråkigt, för vi har ju en fantastisk skärgård här i Luleå. Dessutom har jag ju faktiskt skepparexamen sedan några år så nog kommer vi att ha båt så småningom, men vi har lite annat att stå i och få färdigt här hemma innan det finns tid för några båtturer. Nu hade ju inte det något med att vi varit på Junkön idag att göra. Vi var där för att jag, Alice och Astrid skulle springa Laxloppet. Barnen deltog i sina livs första lopp som var 150 meter långt och jag avverkade mina 6,1 kilometrar på 00.33.25. Först kände jag mig inte riktigt nöjd. Benen kändes sega och stumma och jag ville mer än jag orkade. Jag flåsade som en hund redan när jag värmde upp och halvvägs in i loppet ville jag bara sätta mig ner någonstans i skogen. Just när det kändes så var jag framme vid början av 1,5 km löpning i sand, sand och sand. Det gick inte fort, men jag vägrade att promenera ens en meter och jag flåsade om möjligt ännu mer än innan. Nu efteråt känner jag mig nöjd med tiden även om jag nog hade kunnat pressa lite hårdare på upploppet. Med tanke på terrängen så var det ju inte så illa pinkat av en som inte sprungit så länge och inte har bra löpteknik. Så, jag är nöjd med min 12:e plats (av 25 deltagande) i damklassen.

Förutom att huvudsyftet var att delta i Laxloppet så har vi haft en jättemysig familjedag och picknickat på fina Junkön. Barnen fick sig även en premiärtur med Kungsholm, spännande värre. Thomas fick agera serviceteam åt de tre springande tjejerna, en väldigt viktig uppgift skulle jag vilja säga. Vi hade ju inte kunnat genomföra våra lopp utan honom.

Det var fantastiskt roligt att se alla barn som kämpade i sina olika lopp, hur en del av dem verkligen ville vinna eller åtminstone spurta förbi den som var närmast på upploppet. De sprang tills de stupade. Enorma viljor. Galet snabba är de också. Jag hänger förmodligen inte med i det tempo en del av dem håller.

Vi har ju inte deltagit i något Laxlopp tidigare, men just det här 21:a loppet i ordningen var fantastiskt trevligt ordnat. Vi kände oss välkomna och en stugägare lånade även ut sin stuga till oss tjejer så att vi kunde använda toaletten och duschen där. Det var inget jag hade förväntat mig, men blev otroligt glatt överraskad över.

Vi var nog alla lite trötta i morse, efter att ha klivit upp i ottan, när vi klev ombord på M/S Kungsholm som tog oss ut till Junkön.

Astrid värmde upp inför loppet.

Vid startlinjen.

Jag försöker coacha mina två små laxar genom loppet. Min insats var nog sådär för Alice hade inte bråttom utan strosade lugnt på i eget tempo och förstod inte varför vi skulle springa även om hon vid frukostbordet pratade om att hon skulle åka på springtävling. Astrid var lite trött då det närmade sig sovdags och genomförde sitt lopp med nappen i munnen.

Ungefär halvvägs och vi hann småprata lite med andra små löpare.

Alice, som tog det hela med ro, spanade in vad som fanns vid vägkanten.

Upploppet. Här försöker jag hjälpa en trött Astrid att orka över mållinjen på egna ben istället för att bli buren. Astrid gjorde för övrigt succé på upploppet. Det hejades ordentligt åt loppets yngsta deltagare.

Alice fick hjälp av farfar sista biten.

Så var det min tur att springa. Jag genomförde loppet utan någon som höll mig i handen, men när jag skulle igenom det där 1,5 km långa sandpartiet (lös sand som i sandstrandssand!!) hade jag gärna haft någon som drog mig framåt. Det var tuuuungt!

Det fanns inte mycket krafter kvar till att spurta kan jag säga. Sanden tog död på benen. Fast lite mer borde jag ha tryckt på de sista meterna

Man skulle kunna tro att Thomas sprungit så trött som han var, men han hade vattnat det gräs han sått igår till mitt i natta så det är förståeligt att han var trött.

Alice smååt av allas mat. Lite plättar, lite varmkorv, lite ost, lite banan och här lite kyckling.

Mysiga Junkön.

Till och med en brandbil finns på ön. Modell äldre? ;)


Picknick och mys i det gröna efter loppen.

Priser delades ut till de bästa i varje klass och det lottades även ut massor av ätbara priser (fisk, löj- och sikrom och jordgubbar) bland deltagarna. 

Trötta var vi även på väg hem.

Astrids vinst, rökt lax och rökt sik. Gott!

2 kommentarer:

  1. Hejja hejja vilka duktiga tjejer (alla tre!) och mysigt att vara i skärgården! Det saknar man verkligen när man bor här uppe i skogen :)

    SvaraRadera