onsdag 13 juli 2011

Det funkar verkligen!

Vi råkade göra en felberäkning av hur mycket shakepulver vi hade kvar och beställde mer lite i senaste laget. Igår fick vi äntligen det vi hade beställt och som vi har längtat! Jag vet, det låter helt sjukt, men på kort tid har både jag och Thomas blivit fast. Jag, som aldrig har gillat proteinshakes, har hittat något som jag verkligen tycker om. Thomas, som har druckit mycket shakes i samband med träning förr, har hittat något som är godare och han förstår inte längre hur han fick i sig de proteinshakes han drack förr. Förutom att det är bra att få i sig det kroppen behöver efter ett träningspass så är det ju toppen att ibland kunna ersätta en måltid med en shake när livet är lite för stressigt för att man ska hinna få i sig något vettigt eller i värsta fall hoppa över ett mål. Mitt mål är ju att äta vanlig mat till frukost, lunch och middag, men att veta att jag har ett bra alternativ gör att jag känner mig mindre stressad över att jag måste hinna laga mat åt mig själv.

Mellisbarsen är ju också hur bra som helst att ha med i handväskan/skötväskan så att man vet att man har något att fylla på med om man är på språng. Att mitt sötsug helt försvunnit är ju inte direkt någon nackdel och det beror nog på att blodsockret hålls på en vettig nivå hela tiden istället för att jag som tidigare kunde hoppa över tex lunch eller mellis om jag tyckte att jag inte hann med att äta. Det märktes rätt tydligt på både mig och Thomas när både shakes och bars var slut i två dagar. Sötsuget kom tillbaka som ett brev på posten för oss båda. Nu vet vi att det här funkar för oss och det får ta mig tusan inte ta slut igen. Att det funkar visste jag ju innan i och med att träningen i kombination med shakes har gjort att jag omfördelat ganska mycket fett till muskelmassa på väldigt kort tid, men nu vet jag hur viktigt det är att hålla blodsockret stabilt också. Kanske mest för att familjen ska slippa häxan surtant ;)

Om man mot förmodan blir sötsugen eller bara känner för att "fika" så är det busenkelt att blanda en äppelkakeshake :) Äppeljuice, vaniljshakepulver och lite kanel är allt som behövs och det smakar verkligen som äppelkaka, fast i flytande form. Galet gott! Jag har förövrigt börjat blanda i lite vanilj- eller jordgubbsshakepulver i våffel- och plättsmeten för att få en ganska näringsfattig maträtt lite nyttigare och mer proteinrik. Busenkelt det också och barnen älskar det! Det luktar till och med gott av plättsmeten :)

3 kommentarer:

  1. Haha jo jag läste det igår hos Olga, kan lova att jag faktiskt funderade flera ggr men jag både behövde och ville ha det massa, kosta vad det kosta vill liksom :-)
    Det gällde alltså godiset, att jag sen hamnade i sockrets grepp resten av dagen å tryckte massa var ju knske inte så bra men nu när jag äter som jag gör har jag ju en laddardag i veckan så det var den som fick gå åt, att jag inte laddade med världens bästa saker är en annan femma ;-)
    Var iaf sjukt stark imorse på gymmet så nån effekt hade det iaf :-)

    Käkar du herbalifes pulver el har du annat? Ska beställa mer nu men tänkte prova nya smaker :-)

    Jag brukar också laga mat med bakepro i men tyvärr kan jag ju inte göra det åt mina mjölkkänsliga ungar så dom får trycka ägg ist:-)
    Vad sätter du för pulver i plättar, har inte lyckats hitta
    nåt med smak som tål upphettning..

    Vilken novell det blev!

    SvaraRadera
  2. Jo dom hade goda, har ju cookies and cream och cappucino. Vet faktiskt inte hur soyaprotein tål upphettning men vasslen och kaseinet går inte iaf :-(
    Synd att det är så dyrt bara med herbalife för jag dricker gärna som mellis och så funkar dom ju även att blanda med vatten, endel pulver blir ju jätteläskiga när man blandar med vatten...
    Jag äter ju 3 olika sorter, före efter å så mellis .

    SvaraRadera
  3. Nä inte jättedyrt men om man blandrar med annat än vatten stiger ju priset per option mer.. Jag köpte inte det personliga, vill inte äta så mycket soya varje dag. Soya kan ju vara lite förrädiskt att överkonsumera speciellt med mjölkintoleransen jag har. Har somsagt 2 andra jag kombinerar med och det funkar fint, skulle bara önska lite godare smaker. Så jobbigt att beställa dyra nya smaker bara för att testa, hade velat ha prov på typ allt :-)

    SvaraRadera