måndag 7 juni 2010

3 månader

Idag blir Astrid 3 månader. Tid är konstigt på något vis. Ibland känns det som att det var igår jag låg på förlossningen med en alldeles ny Astrid på bröstet och ibland känns det som att hon alltid har funnits här med oss.

Hur dagarna med Astrid ser ut varierar. Precis när man tycker att man har bra fått in bra rutiner så ändras de, men det är väl så det är med bebisar. Hon äter 1-2 gånger på natten, oftast bara 1 gång, men vissa nätter får hon för sig att hon minsann behöver äta ytterligare en gång. Jag har försökt förklara för henne att man ska sova på natten och helst inte äta alls, men hon slår bara dövörat till och ler sitt sötaste leende. Hon är verkligen världens gladaste lilla Astrid, till och med mitt i natta.

3-månaderstjejen väger 6260 gram och är 61 cm lång. Idag fick hon även de 2 första vaccinationssprutorna. Den första reagerade hon inte på, men när de stack andra gången blev hon så ledsen. När Alice vaccinerades var det alltid 2 sköterskor som stack samtidigt i varsitt ben. Det tycker jag var bättre, man gör ju plågan lite kortare för barnet på något sätt. Nåja, Astrid är ju en liten tuffing så det gick över ganska fort. Nu återstår bara att se om hon får några biverkningar i form av feber och trötthet. Lite tröttare än vanligt tycker jag hon verkar vara redan nu några timmar efteråt.

Finaste lilla Astrid är dagen till ära iklädd storasysters gamla avlagda klänning med apor på från Småfolk. Den är välanvänd och ganska så noppig, men det är ett av mina favvoplagg som jag bara inte kunnat göra mig av med så det stackars barnet får stå ut med att kläs i storasysters urtvättade klänning ;)


Fast hon verkar inte vara så ledsen för det.. :)

3 kommentarer:

  1. Grattis till 3-månaderstjejen! Herregud vad tiden går fort :)

    SvaraRadera
  2. Astrid (min Astrid alltså;) har också en sån klänning som är för liten, jag kan inte heller göra mig av med den då jag älskar den, men jag har inte riktigt hjärta att stoppa den på Hilding heller! Haha!

    SvaraRadera
  3. Sofia, vad skönt att jag inte är ensam :) Oftast är det inga problem, det är ju kul att köpa nytt, men vissa kan jag bara inte inte göra mig av med oavsett hur slitna de är. Klänning kanske är lite väl att i på Hilding ;)

    SvaraRadera