söndag 27 juni 2010

Den där kvällen

Livet rullar ju oftast på i en sån hastighet att man mitt i alla vardagsbestyr inte hinner fundera så mycket på annat, men då och då kommer "den där kvällen" på tal hemma hos oss. Kanske är det ett sätt för oss att stanna upp och reflektera över livet, att man ska glädjas åt att bara vara tillsammans och inte ta saker för givna. Kanske är det ett sätt att bearbeta det vi varit med om. När någon av oss nämner "den där kvällen" så vet den andra precis vad man pratar om. Det handlar inte om den där kvällen då vi åt så god mat eller den där kvällen då vi var på bio och såg en bra film. Nä det handlar om den där kvällen då vi trodde att vi skulle få åka hem från Umeå utan Alice. Den där kvällen är ju inte den enda då det var kritiskt för Alice, det var det under en ganska lång period då vi inte visste från timme till timme hur det skulle gå för henne. Men just den där kvällen har etsat sig fast i våra minnen.

Inget vet riktigt varför hon var så dålig just då. Jourhavande läkare stod bredvid kuvösen och kliade sig i huvudet. Syrgasen var vriden till 100%. Ändå kunde hon inte syresätta sig ordentligt. Timme efter timme gick och det blev inte bättre. Efter att ha gjort massor av olika justeringar och inställningar på respiratorn visste läkaren inte vad han skulle göra, ryckte på axlarna och såg uppgiven ut. Jag var inte där då. Jag orkade inte. Jag låg ihopkrupen på soffan i föräldrarnas dagrum och stirrade. Jag minns att det var kallt där. Kanske var det inte det, men jag frös. Jag låg där och försökte förbereda mig mentalt på att åka hem utan vårt barn. Precis som att man kan förbereda sig på något sånt. Thomas var inne på salen med Alice. Varje gång jag hörde steg i korridoren ryckte jag till och trodde att nu är det någon som kommer för att säga att Alice är på väg bort från oss.

Det som var så skönt under vår nästan fem månader långa sjukhusvistelse var att vi kunde vara där tillsammans hela tiden och ge varandra stöd. De dagar jag bröt ihop så var Thomas den som var stark. De dagar han var trött och ledsen var jag den som hade lite mer energi, försökte vara positiv och peppande. Den där kvällen hittade Thomas, tack och lov, lite styrka någonstans och orkade vara hos Alice. Hålla om henne.

Då och då kom Thomas ut i dagrummet. Jag tittade frågade på honom utan att säga något. Han skakade på huvudet och satte sig tyst ner i soffan för att efter en kort stund gå tillbaka in till Alice igen.

Läkaren ryckte på axlarna, skakade på huvudet och sa att han ville prova en sista grej. Han trodde att ena lungan kanske hade kollapsat och genom att vrida upp ett riktigt högt tryck i respiratorn hoppades han att lungan skulle tryckas ut igen. Thomas har berättat att respiratorn skramlade och levde om så att han trodde att den skulle skaka sönder av de höga trycken. Den behandlingen var nog allt annat än trevlig för Alice. Hon kramade Thomas finger med sin lilla hand så att hennes små fingrar var alldeles vita. Sakta sakta började syresättningen bli bättre. Jag är helt övertygad om att det inte gått lika bra om inte Thomas varit där med henne. Alice mådde ofta så mycket bättre när vi höll om henne, pratade med henne.

Den där kvällen var ingen vanlig kväll. Den där kvällen kommer vi aldrig att glömma.

10 kommentarer:

  1. Fy så jobbigt de låter, går inte att föreställa sig hur de måste ha känts. Så hemskt! Men tänk att det gick bra ändå. Att Alice kämpade tillsammans med mor å far. Ni grejade det tillsammans! =)

    SvaraRadera
  2. Inte långt till tårarna efter ett sådant inlägg! Vilka kämpar ni är, alla tre. Säger som Malin, går inte att föreställa sig hur det kan ha känts. Det blev ett lyckligt slut trots allt! Är nog bra att reflektera över tillvaron då och då, så blir man mer tacksam över nuet.

    SvaraRadera
  3. Åh malin,mina tårar bara sprutar! Så fint skrivet men också så sorgligt. Ni har verkligen kämpat bra. Och det bästa är ju att det blev ett lyckligt slut! <3

    SvaraRadera
  4. Nu blir ögonen sådär blöta... Men inget hinder kommer vara för stort eller för svårt för Alice i framtiden!

    SvaraRadera
  5. usch så jag gråter när jag högläser för peter. gud vad ni är starka som har klarat er igenom det där!ocg gud vad stark alice är.

    SvaraRadera
  6. jag förstår att det måste ha varit outhärdigt! hujja!
    jag kunde inte hålla tillbaka tårarns hära!

    Malin du borde skriva mer du har verkligen talang för det skriva ordet! som jag skrev sist det är så kul att läsa din blogg!!!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Måste hålla med alla andra. Sitter framför datorn och grinar. Hon är verkligen en kämpe eran Alice!

    SvaraRadera
  8. Jag grät när jag läste det. Så mycket ni gått igenom och så starka ni är alla tre, speciellt Alice!!

    Går inte att föreställa sig vad ni gått igenom men du skriver så fint och man blir verkligen berörd!! Och det bästa av allt; det blev ett lyckligt slut! :)

    SvaraRadera
  9. Gud så himla hemskt, jag försöker föreställa mig hur det ska kännas men det går verkligen inte på något sätt!. Ni är så starka alla 3 som fått gå igenom något så hemskt och svårt. Vilken tur att det slutade lyckligt!

    SvaraRadera
  10. Jag var tvungen att dela upp läsningen i flera omgångar då jag inte kände för att börja grina på jobbet.

    MEN vilka kämpar ni är allihopa! Inte minst Alice. Förstår varför hon fick heta Vilja i andranamn!:)
    Man kan nästan se styrkan i den pyttepytte lilla handen på sista bilden. My god!

    Ger verkligen lite perspektiv i tillvaron. Tack för att du delar med dig!=)

    SvaraRadera